Wat is User Experience (UX)?
De User Experience (UX) is de gebruikerservaring van je website of webshop. Het gaat er dan om hoe de bezoeker jouw site ervaart in het gebruik. Met miljoenen websites op het internet is het van groot belang dat jouw site niet alleen gevonden wordt, maar dat deze ook een positieve ervaring biedt aan de bezoekers ervan. Hoe gemakkelijk en prettig in gebruik is de site voor jouw bezoeker? Het gaat om het totale gevoel van interactie en dus niet alleen over het uiterlijk van de site.
Belangrijke elementen binnen UX
Een website waarbinnen je makkelijk kunt navigeren, die snel laadt en voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker, kan het verschil maken tussen een gewone bezoeker of een klant die daadwerkelijk converteert. Want bedenk je zelf maar eens hoe snel jij weg klikt bij een website die er een aantal secondes over doet om te laden.
We hebben een lijst samengesteld van 8 belangrijke aspecten van een goede usability. Deze lijst bevat praktische tips die je kunt toepassen om de verschillende aspecten van je website te verbeteren, van vindbaarheid en betrouwbaarheid tot bruikbaarheid en responsiviteit. Zo behaal je betere online prestaties, hogere conversies en bouw je uiteindelijk een sterker merk.
1. Navigatie
Een duidelijke navigatie is zeer belangrijk als het gaat om een positieve gebruikerservaring. Je bezoekers vinden snel de informatie die ze zoeken, zonder frustratie of verwarring. Goed kunnen navigeren binnen websites is van groot belang voor de bezoeker. Dit zorgt er voor dat bezoekers verder binnen je website doorklikken, wat leidt tot een grotere betrokkenheid. Denk hierbij aan de interne zoekfunctie van je website, de logica achter je navigatiestructuur en de helderheid van je links en menu-items. Hulpmiddelen als filter-tools en een logische hiërarchie in je site-structuur zijn essentieel. Door te zorgen dat bezoekers makkelijk toegang hebben tot de informatie die ze zoeken, verhoog je niet alleen de kans op conversie, maar zorg je ook voor betrouwbaarheid en professionaliteit.
Praktische tip: Stel Breadcrumbs in op de site. Breadcrumbs zorgen voor een duidelijke interne navigatie. De bezoeker van jouw website kan via breadcrumbs zien waar hij binnen jouw site is en zo makkelijk de ‘weg’ naar informatie terugvinden.
2. Betrouwbaarheid
Een betrouwbare website wint het vertrouwen van bezoekers. Dat is van belang voor het opbouwen van een langdurige relatie met je doelgroep. Dit aspect van UX draait om het overbrengen van een gevoel van veiligheid, professionaliteit en geloofwaardigheid.
Praktische tip: Zorg voor een SSL-certificaat, duidelijke contactinformatie en een goed vindbaar privacybeleid.
3. Autoriteit opbouwen
Jij bent de autoriteit binnen je vakgebied. Door dat uit te dragen en door middel van informatieve content te delen, laat je zien dat je kennis en ervaring hebt. Je bent een expert en bouwt autoriteit op binnen je vakgebied. Relevante content kan variëren van blogposts tot FAQ’s en van diepgaande artikelen tot video’s. Klantenbeoordelingen en reviews zorgen voor social proof, waardoor nieuwe bezoekers meer vertrouwen krijgen in jouw producten of diensten.
Praktische tip: Maak een lijst van meest gestelde vragen en beantwoord deze in een FAQ sectie. Nodig je klanten uit om een review over hun ervaring met jou te schrijven.
4. Design en consistentie
Een professioneel en consistent design op jouw website draagt bij aan het versterken van je merkidentiteit en het uitdragen van je merkwaarden naar bezoekers. Het verbetert de algehele gebruikerservaring door informatie op een visueel plezierige manier te presenteren. Denk hierbij aan contrast en witregelruimte om de aandacht te richten en de leesbaarheid te vergroten. Daarnaast zijn mooie visuele elementen een must. Een goed ontwerp maakt je website aantrekkelijker.
Praktische tip: Besteed je merkdesign uit aan een professional en leg al jouw merkelementen vast in een Brand Manual. Dit zorgt ervoor dat je een format hebt en niet snel afwijkt. Hierdoor blijf je consistent in je uitingen, zoals het gebruik van een vast kleurenpalet, dezelfde lettertypes en een herkenbare stijl in alle visuals.
5. Bruikbaarheid
Dit aspect van de gebruikerservaring (UX) bepaalt hoe gemakkelijk bezoekers met je site omgaan. Is je website makkelijk in gebruik? Dan wil een bezoeker langer op je site blijven. Een duidelijk voorbeeld van bruikbaarheid is het voorkomen van het verspringen van content. Wanneer een website geoptimaliseerd is voor desktop gebruik maar niet voor mobiel gebruik kan content verspringen en hierdoor onleesbaar of onbruikbaar worden. Een ander aspect binnen bruikbaarheid is de duidelijkheid van klikbare elementen. Zijn buttons en call to actions goed zichtbaar? Dit verhoog de interactie en leidt uiteindelijk tot meer conversies.
Praktische tip: zorg ervoor dat je website snel laadt door de website te hosten bij een goede hostingpartij en optimaliseer de website voor mobiel gebruik.
6. Kwalitatieve content
Hoogwaardige, relevante content die nauw aansluit bij de behoeften, vragen en interesses van je doelgroep is de key tot het verbeteren van de UX van je website. Je content moet niet alleen informatief en helpend zijn, maar ook goed gestructureerd en gemakkelijk te begrijpen. Door content te creëren die meerwaarde biedt, vergroot je de kans dat bezoekers langer blijven, terugkeren naar je site en uiteindelijk actie ondernemen.
Praktische tip: Schrijf antwoorden op vragen die bij jouw klanten leven. Wat houdt hen bezig? Welke problemen hebben ze? Geef aan hoe jouw dienst of product hun problemen oplost. Gebruik in je teksten duidelijke tussenkopjes, opsommingen en afwisseling tussen afbeeldingen en tekst.
7. Toegankelijkheid
Het is belangrijk om je website toegankelijk te maken voor iedereen, ook mensen met beperkingen. Denk aan functies zoals tekst-naar-spraak, navigatie via het toetsenbord en voldoende contrast zodat mensen jouw tekst goed kunnen lezen. Een toegankelijke website zorgt ervoor dat alle gebruikers, ongeacht hun fysieke of cognitieve beperkingen, toegang hebben tot je content en diensten.
Praktische tip: Gebruik alt-teksten voor afbeeldingen. Deze teksten worden gebruikt bij het voorlezen van websites voor visueel-beperkte bezoekers en worden door Google gelezen bij het indexeren van je website.
8. Responsiviteit
Het mobiele internetgebruik blijft stijgen en daarom is het erg belangrijk dat je website responsief is. Dit betekent dat het design zich automatisch aanpast aan verschillende schermgroottes en apparaten, waardoor je site optimale wordt weergegeven en de website altijd goed functioneert. Je voorkomt hiermee dat zinnen buiten het scherm vallen en afbeeldingen worden afgesneden.
Praktische tip: Check je website regelmatig op verschillende apparaten en schermformaten.
Alle deze bovenstaande punten dragen bij aan een verbeterde UX en dus aan het creëren van een sterke, positieve gebruikerservaring op je website. Je verhoogt niet alleen de tevredenheid en de ervaring van je bezoekers, maar je werkt ook aan de vindbaarheid en posities in zoekmachines.
Door continu te werken aan de optimalisatie van je website of webshop, trekt je site niet alleen meer bezoekers, maar houdt ze ook langer vast en zet deze om in tevreden klanten.
Hulp bij websiteoptimalisatie
Het optimaliseren van de gebruikservaring op je website is een on-going proces. Lukt het niet om deze verbeteringen zelf door te voeren of heb je behoefte aan professioneel advies? Dan helpen we je graag bij Rubberplants. Wij zijn gespecialiseerd in het optimaliseren van de gebruikerservaring van jouw website.
let's grow togetherEen ssl-certificaat is een digitaal certificaat om de identiteit van een website te bevestigen en een versleutelde verbinding te creëren. SSL staat voor Secure Socket Layer, een protocol dat zorgt voor een beveiligde koppeling tussen een webserver en een webbrowser.
Met SSLzorg je voor veilige internetverbindingen en voorkom je dat criminelen gegevens kunnen onderscheppen of wijzigen. Zie je een hangslotje naast de url in de adresbalk? Dan weet je dat de website is beveiligd met SSL.
Een Alt tekst, ook wel ‘alternatieve tekst’, is een omschrijving van een afbeelding. Een Alt tekst wordt getoond wanneer de afbeelding door een bepaalde reden niet goed zichtbaar is.
Het toevoegen van een alt tekst aan afbeeldingen zorgt voor een betere usability. Blinden en slechtzienden gebruiken vaak hulpprogramma’s om tekst op een pagina beter te kunnen begrijpen. Door het gebruik van een alt tekst kunnen afbeeldingen worden voorgelezen, zodat iedereen de afbeelding begrijpt.
Mobile responsive webdesign houdt in dat je ervoor zorgt dat jouw website zich aanpast aan de grootte en het type scherm waarop deze wordt weergegeven. Zo zorg je ervoor dat de website schaalt, maar dat teksten toch leesbaar blijven voor de gebruikers, zelfs op een klein scherm zoals een mobiel.
Rubberplants blogs
Bedankt voor het lezen van onze blog! Rubberplants probeert je te voorzien van de meest relevante en waardevolle informatie. Onze marketing blogs worden zorgvuldig samengesteld door experts die diep duiken in onderwerpen om jou de inzichten en kennis te geven die je nodig hebt. Of je nu op zoek bent naar tips, trends, of diepgaande analyses, bij ons ben je aan het juiste adres voor kwalitatieve content die antwoord geeft op jouw vragen.
Blog categorieën
Recente blogs
De 764 van Maczek
Fietsen van Normandië naar Breda. Een tocht van 7 dagen. Als eerbetoon aan de 80-jarige bevrijding van Breda zamelen we geld in voor de volgende...
Lees verderHerstel je ranking na de March Core Update
De March 2024 Core update is bekend als een van de grootste wijzigingen in het algoritme tot nu toe. 5 maart 2024 kondigde Google de...
Lees verderRubberplants rugsponsor van de NAC Vrouwen
Met grote trots kunnen we bekendmaken dat we de nieuwe rugsponsor zijn van de NAC Vrouwen voor het seizoen 2024/2025! Dit partnerschap betekent dat onze...
Lees verderVersterk je merk met branding
Bij de term branding denkt menig mens aan een zonnig strand en kriebelend zand tussen de tenen, maar in het licht van online marketing is...
Lees verderDe online wereld verandert
...en snel ook. De afgelopen twee jaar hebben we een enorme groeispurt doorgemaakt op het gebied van Artificial Intelligence. AI wordt gezien als de ontwikkeling...
Lees verderDe klantreis in 2024, is de customer journey nog steeds relevant?
Het is voor (online) winkeleigenaren nog steeds super belangrijk om klanten goed te begrijpen. Het begrijpen van klanten in een fysieke winkel is een stuk...
Lees verderOptimaliseer je webshop voor Google’s SGE
Heb je gemerkt dat je e-commerce webshop sinds de Google-update van maart 2024 een daling in bereik, vertoningen en kliks heeft gezien? Je bent niet...
Lees verderMeegroeien?
Even sparren