Home / Nieuws / Websites / Websiteverbetering door UX-optimalisatie

Websiteverbetering door UX-optimalisatie

Je website optimaliseren door middel van UX. Vele merken doen het al en niet met weinig resultaat. De gebruikerservaring van jouw bezoekers verbeteren is echt nodig wanneer je als merk online wilt groeien en je doelgroep effectief willen bereiken. In dit artikel vertellen we je precies wat een goede UX is en hoe deze kan bijdragen aan zowel de tevredenheid van je bezoekers als aan de algehele prestaties van je website.
We geven je de 8 belangrijkste aspecten van UX-optimalisatie waaronder vindbaarheid, betrouwbaarheid en bruikbaarheid en geven je praktische tips om de UX van jouw site te verbeteren.

Bjorn

Bjorn

Houdt van code en dieren

Deel dit bericht

Wat is User Experience (UX)?


De User Experience (UX) is de gebruikerservaring van je website of webshop. Het gaat er dan om hoe de bezoeker jouw site ervaart in het gebruik. Met miljoenen websites op het internet is het van groot belang dat jouw site niet alleen gevonden wordt, maar dat deze ook een positieve ervaring biedt aan de bezoekers ervan. Hoe gemakkelijk en prettig in gebruik is de site voor jouw bezoeker? Het gaat om het totale gevoel van interactie en dus niet alleen over het uiterlijk van de site.

jungle-frog-rubber-edit
Rubberplants Vlinder-Oranje-Dropshadow

Belangrijke elementen binnen UX

Een website waarbinnen je makkelijk kunt navigeren, die snel laadt en voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker, kan het verschil maken tussen een gewone bezoeker of een klant die daadwerkelijk converteert. Want bedenk je zelf maar eens hoe snel jij weg klikt bij een website die er een aantal secondes over doet om te laden.

We hebben een lijst samengesteld van 8 belangrijke aspecten van een goede usability. Deze lijst bevat praktische tips die je kunt toepassen om de verschillende aspecten van je website te verbeteren, van vindbaarheid en betrouwbaarheid tot bruikbaarheid en responsiviteit. Zo behaal je betere online prestaties, hogere conversies en bouw je uiteindelijk een sterker merk.

1. Navigatie

Een duidelijke navigatie is zeer belangrijk als het gaat om een positieve gebruikerservaring. Je bezoekers vinden snel de informatie die ze zoeken, zonder frustratie of verwarring. Goed kunnen navigeren binnen websites is van groot belang voor de bezoeker. Dit zorgt er voor dat bezoekers verder binnen je website doorklikken, wat leidt tot een grotere betrokkenheid. Denk hierbij aan de interne zoekfunctie van je website, de logica achter je navigatiestructuur en de helderheid van je links en menu-items. Hulpmiddelen als filter-tools en een logische hiërarchie in je site-structuur zijn essentieel. Door te zorgen dat bezoekers makkelijk toegang hebben tot de informatie die ze zoeken, verhoog je niet alleen de kans op conversie, maar zorg je ook voor betrouwbaarheid en professionaliteit.

Praktische tip: Stel Breadcrumbs in op de site. Breadcrumbs zorgen voor een duidelijke interne navigatie. De bezoeker van jouw website kan via breadcrumbs zien waar hij binnen jouw site is en zo makkelijk de ‘weg’ naar informatie terugvinden.

2. Betrouwbaarheid

Een betrouwbare website wint het vertrouwen van bezoekers. Dat is van belang voor het opbouwen van een langdurige relatie met je doelgroep. Dit aspect van UX draait om het overbrengen van een gevoel van veiligheid, professionaliteit en geloofwaardigheid.

Praktische tip: Zorg voor een SSL-certificaat, duidelijke contactinformatie en een goed vindbaar privacybeleid.

hyacint-ara-edit-Dropshadow
Rubberplants Roofvogel-Dropshadow

3. Autoriteit opbouwen

Jij bent de autoriteit binnen je vakgebied. Door dat uit te dragen en door middel van informatieve content te delen, laat je zien dat je kennis en ervaring hebt. Je bent een expert en bouwt autoriteit op binnen je vakgebied. Relevante content kan variëren van blogposts tot FAQ’s en van diepgaande artikelen tot video’s. Klantenbeoordelingen en reviews zorgen voor social proof, waardoor nieuwe bezoekers meer vertrouwen krijgen in jouw producten of diensten.

Praktische tip: Maak een lijst van meest gestelde vragen en beantwoord deze in een FAQ sectie. Nodig je klanten uit om een review over hun ervaring met jou te schrijven.

4. Design en consistentie

Een professioneel en consistent design op jouw website draagt bij aan het versterken van je merkidentiteit en het uitdragen van je merkwaarden naar bezoekers. Het verbetert de algehele gebruikerservaring door informatie op een visueel plezierige manier te presenteren. Denk hierbij aan contrast en witregelruimte om de aandacht te richten en de leesbaarheid te vergroten. Daarnaast zijn mooie visuele elementen een must. Een goed ontwerp maakt je website aantrekkelijker.

Praktische tip: Besteed je merkdesign uit aan een professional en leg al jouw merkelementen vast in een Brand Manual. Dit zorgt ervoor dat je een format hebt en niet snel afwijkt. Hierdoor blijf je consistent in je uitingen, zoals het gebruik van een vast kleurenpalet, dezelfde lettertypes en een herkenbare stijl in alle visuals. 

5. Bruikbaarheid

Dit aspect van de gebruikerservaring (UX) bepaalt hoe gemakkelijk bezoekers met je site omgaan. Is je website makkelijk in gebruik? Dan wil een bezoeker langer op je site blijven. Een duidelijk voorbeeld van bruikbaarheid is het voorkomen van het verspringen van content. Wanneer een website geoptimaliseerd is voor desktop gebruik maar niet voor mobiel gebruik kan content verspringen en hierdoor onleesbaar of onbruikbaar worden. Een ander aspect binnen bruikbaarheid is de duidelijkheid van klikbare elementen. Zijn buttons en call to actions goed zichtbaar? Dit verhoog de interactie en leidt uiteindelijk tot meer conversies.

Praktische tip: zorg ervoor dat je website snel laadt door de website te hosten bij een goede hostingpartij en optimaliseer de website voor mobiel gebruik. 

6. Kwalitatieve content

Hoogwaardige, relevante content die nauw aansluit bij de behoeften, vragen en interesses van je doelgroep is de key tot het verbeteren van de UX van je website. Je content moet niet alleen informatief en helpend zijn, maar ook goed gestructureerd en gemakkelijk te begrijpen. Door content te creëren die meerwaarde biedt, vergroot je de kans dat bezoekers langer blijven, terugkeren naar je site en uiteindelijk actie ondernemen.

Praktische tip: Schrijf antwoorden op vragen die bij jouw klanten leven. Wat houdt hen bezig? Welke problemen hebben ze? Geef aan hoe jouw dienst of product hun problemen oplost. Gebruik in je teksten duidelijke tussenkopjes, opsommingen en afwisseling tussen afbeeldingen en tekst.

Rubberplants | Digital Agency - Strategy
rubber-Vlinder-Blauw-Dropshadow

7. Toegankelijkheid

Het is belangrijk om je website toegankelijk te maken voor iedereen, ook mensen met beperkingen. Denk aan functies zoals tekst-naar-spraak, navigatie via het toetsenbord en voldoende contrast zodat mensen jouw tekst goed kunnen lezen. Een toegankelijke website zorgt ervoor dat alle gebruikers, ongeacht hun fysieke of cognitieve beperkingen, toegang hebben tot je content en diensten.

Praktische tip: Gebruik alt-teksten voor afbeeldingen. Deze teksten worden gebruikt bij het voorlezen van websites voor visueel-beperkte bezoekers en worden door Google gelezen bij het indexeren van je website.

8. Responsiviteit

Het mobiele internetgebruik blijft stijgen en daarom is het erg belangrijk dat je website responsief is. Dit betekent dat het design zich automatisch aanpast aan verschillende schermgroottes en apparaten, waardoor je site optimale wordt weergegeven en de website altijd goed functioneert. Je voorkomt hiermee dat zinnen buiten het scherm vallen en afbeeldingen worden afgesneden.

Praktische tip: Check je website regelmatig op verschillende apparaten en schermformaten.

Alle deze bovenstaande punten dragen bij aan een verbeterde UX en dus aan het creëren van een sterke, positieve gebruikerservaring op je website. Je verhoogt niet alleen de tevredenheid en de ervaring van je bezoekers, maar je werkt ook aan de vindbaarheid en posities in zoekmachines.

Door continu te werken aan de optimalisatie van je website of webshop, trekt je site niet alleen meer bezoekers, maar houdt ze ook langer vast en zet deze om in tevreden klanten.

Jungle-Bomen-Rechts
Jungle-Water-Rots-Edit-Onder

Hulp bij websiteoptimalisatie

Het optimaliseren van de gebruikservaring op je website is een on-going proces. Lukt het niet om deze verbeteringen zelf door te voeren of heb je behoefte aan professioneel advies? Dan helpen we je graag bij Rubberplants. Wij zijn gespecialiseerd in het optimaliseren van de gebruikerservaring van jouw website.  

let's grow together

Een ssl-certificaat is een digitaal certificaat om de identiteit van een website te bevestigen en een versleutelde verbinding te creëren. SSL staat voor Secure Socket Layer, een protocol dat zorgt voor een beveiligde koppeling tussen een webserver en een webbrowser.

Met SSLzorg je voor veilige internetverbindingen en voorkom je dat criminelen gegevens kunnen onderscheppen of wijzigen. Zie je een hangslotje naast de url in de adresbalk? Dan weet je dat de website is beveiligd met SSL.

Een Alt tekst, ook wel ‘alternatieve tekst’, is een omschrijving van een afbeelding. Een Alt tekst wordt getoond wanneer de afbeelding door een bepaalde reden niet goed zichtbaar is.

Het toevoegen van een alt tekst aan afbeeldingen zorgt voor een betere usability. Blinden en slechtzienden gebruiken vaak hulpprogramma’s om tekst op een pagina beter te kunnen begrijpen. Door het gebruik van een alt tekst kunnen afbeeldingen worden voorgelezen, zodat iedereen de afbeelding begrijpt.

Mobile responsive webdesign houdt in dat je ervoor zorgt dat jouw website zich aanpast aan de grootte en het type scherm waarop deze wordt weergegeven. Zo zorg je ervoor dat de website schaalt, maar dat teksten toch leesbaar blijven voor de gebruikers, zelfs op een klein scherm zoals een mobiel.

Rubberplants | Digital Agency Jungle

Rubberplants blogs

Bedankt voor het lezen van onze blog! Rubberplants probeert je te voorzien van de meest relevante en waardevolle informatie. Onze marketing blogs worden zorgvuldig samengesteld door experts die diep duiken in onderwerpen om jou de inzichten en kennis te geven die je nodig hebt. Of je nu op zoek bent naar tips, trends, of diepgaande analyses, bij ons ben je aan het juiste adres voor kwalitatieve content die antwoord geeft op jouw vragen.

Recente blogs

Meegroeien?
Even sparren