Home / Nieuws / Digital Marketing / Van E-A-T naar E-E-A-T

Van E-A-T naar E-E-A-T

Ben je nog vrij nieuw in de wereld van SEO, dan zul je misschien nog niet van Google EAT gehoord hebben. Maar in SEO-land is het een hot topic. Op 15 december 2022 heeft Google een extra E aan E-A-T toegevoegd. Wat houdt die extra E in de Google update precies in? We leggen het je hier uit.

Stephanie

Stephanie

Content specialist en kletskous

Deel dit bericht

Wat houdt E-A-T in?

Om te weten wat E-E-A-T inhoudt, zullen we je eerst even kort uitleggen wat E-A-T zonder extra E precies inhoudt. De afkorting staat voor Expertise, Authorativeness en Trust. Google gebruikt E-A-T als richtlijn om zoekresultaten beter te kunnen beoordelen en de meest betrouwbare informatie te tonen. 

Expertise
Een expert ben je op het moment dat jij binnen jouw vakgebied veel ervaring en kennis hebt opgedaan. Dat is vaak af te leiden uit je beroep. In een bepaald vakgebied ben jij zelf deskundig als je hier veel jaren werkervaring hebt.

Autoriteit (Authoritativeness)
Bij autoriteit draait het erom dat jij door anderen als gezaghebbend wordt beschouwd binnen jouw vakgebied. Goede graadmeters voor autoriteit zijn backlinks naar jouw content van andere experts binnen jouw vakgebied. Als een expert jouw content als interessant markeert door ernaar te linken dan ziet Google dat als een bewijs dat jouw content sterk en relevant is. 

Betrouwbaarheid (Trustworthiness)
Wanneer je betrouwbaar bent zult je respectvol met vertrouwelijke informatie omgaan. Je bent consistent en je zult niets doen dat een ander kan schaden. Dat uit zich in jouw online aanwezigheid door content aan te bieden die respectvol is en de juiste informatie bevat. Wanneer jouw contactgegevens makkelijk te vinden zijn en je ook betrouwbare reviews hebt van klanten zijn dit volgens Google indicatoren voor de betrouwbaarheid van jouw online content. 

 

Rubberplants | Digital Agency Focus
Rubberplants Vlinder-Oranje-Dropshadow

Waarom Google (E)-E-A-T steeds belangrijker wordt

De focus op gebruikerservaring is voor Google ontzettend belangrijk. Op het moment dat je bij elke zoekactie slechte content gepresenteerd krijgt die jou niet in je informatiebehoefte voorziet, zul jij sneller afhaken. Google focust dus sterk op de user experience. Omdat er vaak nog slechte content wordt gepubliceerd waar hele sterke backlinks heen gaan, zal deze slechte content nog steeds hoog ranken. Dan ben jij als user dus ontevreden als deze slechte content omhoog komt in de zoekresultaten. 

Dit geeft al aan hoe belangrijk het is voor Google om relevante, eerlijke en goed geschreven content door een expert hoger te laten ranken. Hierdoor is Google steeds meer genoodzaakt om de gedachte achter E-A-T te verwerken in het algoritme. Dat is dus de uiteindelijke reden waarom Google E-A-T steeds belangrijker zal gaan worden.

Google is hierin vooruitstrevend en altijd in ontwikkeling. Al meer dan 20 jaar brengt Google consequent wijzigingen aan in het algoritme. Gemiddeld presenteert Google 2 tot 3 updates per jaar. Namens full-service marketingpartner Rubberplants uit Breda versterken wij veel klanten op het gebied van online marketing.

De belangrijkste wijziging in de E-A-T richtlijnen

De laatste update van Google die op 15 december 2022 is vrijgekomen, was een document met 176 pagina’s aan inhoud. Dat is een flink boekwerk. Je hoeft deze niet zelf door te nemen, dat hebben wij al voor je gedaan en de belangrijkste verandering voor je uitgewerkt. De meest belangrijkste verandering in het Search Quality Ratings document is de toevoeging van de E van Experience aan de bestaande E-A-T richtlijnen. 

De introductie van E-E-A-T

Google introduceert nu het concept van E-E-A-T:

  • Experience
  • Expertise
  • Authoritativeness
  • Trust

Door het toevoegen van “Experience” geeft Google nu aan dat de kwaliteit van de inhoud wordt beoordeeld, mede door de mate waarin die inhoud uit de eerste hand komt. Het gaat hier echt om de persoonlijke ervaring die iemand heeft. Of beter gezegd, hoe meer de content uit de eerste hand komt van de persoon zelf, hoe eerder Google deze content ziet als relevant en dit beloont in de Google resultaten. Want heb je het zelf meegemaakt, dan ben jij iemand die daar met ervaring over kan schrijven. 

Rubberplants Roofvogel-Dropshadow
rubber-Vlinder-Blauw-Dropshadow

Is E-E-A-T van invloed op jouw ranking in Google?

Jouw website wordt beoordeeld door Search Quality Raters. Deze mensen gebruiken de richtlijnen om de prestaties van het ranking systeem van Google te testen. Ranken van content gebeurt op basis van het Google algoritme. Dit algoritme van Google is ontworpen om nuttige, betrouwbare informatie te tonen. Het is een formule die bepaalde waardes toekent aan websites om vervolgens de beste resultaten te tonen bij de ingevoerde zoekopdracht. 

De beoordelaars geven feedback op de prestatie van dit systeem. Zijn de resultaten die worden getoond nuttig en betrouwbaar volgens de beoordelaar? Op basis van deze feedback kunnen er bepaalde facetten veranderen aan het algoritme van Google, waardoor uiteindelijk de meest nuttige en betrouwbare informatie wordt weergeven. Indirect heeft dit dus wel invloed op jouw ranking in Google. 

 

Wanneer is mijn website E-E-A-T-proof?

Bij Google staat de gebruiker altijd centraal. Het is dus belangrijk om vanuit die gebruiker te gaan denken en jouw online aanbod hiervoor te optimaliseren. De belangrijkste vraag die je jezelf kunt stellen bij het verbeteren van jouw website is de volgende:

“Kan ik de belofte inlossen die ik online verkoop?”

Google rankt het liefst bedrijven waarbij er een bepaalde zekerheid is dat een bedrijf zijn beloften waar kan maken. 

 

Rotsen-Waterval-Rechts
jungle-misty-rubber

De belangrijkste manieren hoe jij je website E-E-A-T-proof kunt maken:

  1. Zorg voor kwalitatieve backlinks en vernoemingen door websites met autoriteit. Links zijn op het gebied van SEO beter dan alleen een vernoeming, maar nog steeds kan een vernoeming meehelpen in het beter voldoen aan de E-E-A-T richtlijnen.
  2. Zorg voor een goede online reputatie door middel van online reviews, awards en aanbevelingen van experts in jouw vakgebied. Inhoudelijke reviews wegen zwaarder dan reviews waarin enkel een cijfer wordt gegeven.
  3. Laat content op jouw website door experts schrijven en benoem (het liefste op een aparte pagina) de auteur, zijn functie en een korte biografie.
  4. Zorg ervoor dat alle feiten die je noemt kloppen. Werk met goede bronnen en verwijzingen. Zo maak je het Google makkelijker om de bronnen te controleren.
  5. Zorg ervoor dat je content niet veroudert. De informatie die in jouw content staat moet de juiste informatie bieden voor de lezer
  6. Wees transparant in je uitingen en neem de volgende pagina’s in je website op: 
  • Een goed gevulde FAQ-pagina;
  • Makkelijk vindbare contactpagina;
  • Uitgebreide over ons-pagina;
  • Privacyverklaring en Algemene voorwaarden;
  • Beveiligde verbinding (SSL).

Hulp nodig bij E-E-A-T?

Kom jij er niet helemaal zelf uit en heb jij hulp nodig bij het verbeteren van jouw Google rankings en online vind- en zichtbaarheid? Neem dan contact met Rubberplants op of kom een keer langs op ons mooie kantoor in Breda, we helpen je graag!

Let's grow together
Rubberplants | Digital Agency Jungle

Rubberplants blogs

Bedankt voor het lezen van onze blog! Rubberplants probeert je te voorzien van de meest relevante en waardevolle informatie. Onze marketing blogs worden zorgvuldig samengesteld door experts die diep duiken in onderwerpen om jou de inzichten en kennis te geven die je nodig hebt. Of je nu op zoek bent naar tips, trends, of diepgaande analyses, bij ons ben je aan het juiste adres voor kwalitatieve content die antwoord geeft op jouw vragen.

Recente blogs

Meegroeien?
Even sparren