Home / Nieuws / Digital Marketing / Verdwijnt SEO door SGE?

Verdwijnt SEO door SGE?

SEO is verleden tijd. BAM. Ik val meteen maar met de deur in huis. Net SEO een beetje onder de knie en voel je weerstand? Laten we het eerst even wat nuanceren. SEO is geen verleden tijd, maar SEO verandert sterk, mede door AI. De opkomst van Search Generative Experience (SGE) in Google zal ervoor zorgen dat de inhoud van het werk van vele marketeers en SEO-specialisten drastisch zal veranderen. Wat zijn de recente ontwikkelingen en wat betekent SGE voor jouw merk?

ONTDEK SGE.

Stephanie

Stephanie

Content specialist en kletskous

Deel dit bericht

Google reageert op CHATGPT

In november 2022 introduceerde OpenAI ChatGPT. Al eerder schreven we over dit onderwerp dat snel populair werd en nu meer dan 180 miljoen gebruikers per maand trekt. Velen gebruiken ChatGPT inmiddels als alternatief voor traditionele zoekmachines vanwege een belangrijk voordeel: je vraagt gewoon wat je wilt weten en krijgt direct een antwoord. (Hoewel de juistheid niet altijd gegarandeerd is.) Dit gebruikersgemak heeft ervoor gezorgd dat er al snel zorgen ontstonden bij Google over de concurrentie.

SGE van Gemini

In mei 2023 lanceerde Google als antwoord op ChatGPT de Search Generative Experience, onderdeel van Gemini. Deze innovatie brengt AI en zoekfunctionaliteit samen. Zodra je een vraag intikt, biedt SGE je direct een antwoord in een speciaal daarvoor bestemd vlak, waardoor het klikken op links bijna overbodig wordt.

Daarnaast krijg je inzicht in diverse bronnen en mogelijke vervolgvragen, op die je eventueel kunt doorklikken voor meer diepgang. Het antwoordvlak is flexibel in vorm en verschijning, waardoor de presentatie kan variëren. Vooralsnog blijven de traditionele zoekresultaten van de SERP (Search Engine Results Page) zichtbaar, zowel boven als onder het antwoordvlak.

single-ara-rubber-edit-Dropshadow
rubber-Rups-Dropshadow

Bereid je voor op de gevolgen van SGE

Dat SGE gevolgen heeft is een feit. Gevolgen voor gebruikers en dus ook voor jouw merk. Wanneer SGE in Nederland zal worden uitgerold is nog niet bekend, maar bereid je goed voor. Uit onderzoek door SE Ranking is gebleken dat op dit moment 64% van alle zoekopdrachten een AI-antwoord of ‘Generate’ button toont.

Zoeken wordt anders

De manier waarop we zoeken is flink aan het verschuiven. Kijk ik naar mijn eigen zoekgedrag, dan zie ik een duidelijke verandering de laatste maanden. Vroeger typte ik mijn vragen allemaal in Google, maar tegenwoordig is ChatGPT steeds vaker mijn go-to bij het surfen op het net. En mijn gebruik van AI stopt niet bij zoekvragen; van het vinden van de beste bakker tot productonderzoek, het samenstellen van een top 10 van Europese steden of het inwinnen van reisadvies voor de komende zomer – AI is overal.

Mogelijke gevolgen voor kliks

Kliks gaan dalen. Volgens een onderzoek van Gartner zal het aantal kliks met 25% gedaald zijn in 2026. Dat is al binnen 2 jaar. Ook al lijkt dit alarmerend, er is wel een kans dat de bezoekers die je hiermee ‘misloopt’ al weinig interesse hebben in je aanbod. Het is dus afwachten wat deze daling daadwerkelijk zal betekenen voor je conversies.

Gevolgen voor SEO

Bij SEO draaide alles om het ‘ranken’, maar met SGE valt het concept van een vaste positie weg. Dit zet de manier waarop marketeers SEO de afgelopen jaren hebben benaderd en ingezet op zijn kop. Het idee van een expliciete zoekopdracht verdwijnt, omdat gebruikers steeds specifiekere vragen stellen. Dat maakt elke zoekopdracht uniek, waardoor het traditionele meten van zoekvolumes, zoals we dat altijd deden, niet meer opgaat.

Je aanpak moet veranderen

Het wordt voor bedrijven cruciaal om niet alleen op SGE te focussen, maar ook stevig in te zetten op merkbekendheid, gedetailleerde specifieke informatie, overtuigend bewijs en het inzetten van diverse kanalen. Zorg ervoor dat zowel je doelgroep als AI er niet omheen kunnen dat jij de aangewezen keuze bent. Maar hoe pak je dit aan?

1. Be a strong brand!

Richt je niet op content voor de ranking, maar leg de focus op je ideale klant. Bied meerwaarde door antwoorden te geven op de echt belangrijke vragen van je doelgroep. Ontdek wat die vragen zijn. Waar zoeken mensen antwoorden op? Wat hebben ze nodig en hoe beantwoordt jouw aanbod aan die behoefte? Hoe sluit jouw merk aan bij je doelgroep en hoe kun je hen ondersteunen, zodat ze een positieve ervaring met je merk hebben? Op deze manier bouw je aan een positieve merkervaring en blijf je top of mind.

2. Probeer Gemini je ook daadwerkelijk te laten benoemen

En nu komen we bij het stukje overtuigend bewijs. Gemini zal resultaten eerder tonen wanneer deze gebaseerd zijn op het EEAT-principe. Bewijs met de content dat je de expert bent en autoriteit hebt binnen je branche. Laat daarnaast zien dat je betrouwbaar bent door informatie te delen die daadwerkelijk klopt.

  1. Gebruik betrouwbare bronnen in je content met bronvermelding;
  2. Gebruik quotes van experts uit de branche met vermelding;
  3. Onderbouw content zoveel mogelijk met statistieken wanneer dat mogelijk is.
Rubberplants | Digital Agency - Strategy
Rubberplants | Digital Agency - GROW!

3. Go social

Mensen zoeken informatie niet alleen via Google en AI; platformen zoals YouTube en TikTok winnen ook aan populariteit. Het is daarom slim om je kansen te verdelen en veelzijdige content te maken. Probeer eens te experimenteren met YouTube Shorts, een podcast, hoogwaardige sociale media posts en je Google Bedrijfsprofiel.

4. Experimenteer

Het is zeker slim om zelf te experimenteren en te ontdekken wat werkt. Ik ben van mening dat het altijd een goed plan is om uitgebreide informatie over je bedrijf te verstrekken. Hoe meer details je deelt, hoe groter de kans dat jouw site opduikt in een SGE-snippet bij een gerichte, specifieke vraag. Zet zoveel mogelijk info over je onderneming op je site en zie wat er gebeurt. Neem bijvoorbeeld deze zoekopdracht:

Zoekopdracht door een Google-gebruiker:

“Ik wil komende zomer graag op vakantie naar Italië en logeren in een B&B waar de host Nederlands spreekt. In een groene omgeving aan een meer, maximaal een half uur rijden vanaf een leuke Bourgondische stad.”

Je voelt ‘m al. De data die Gemini kan helpen om de zoeker het juiste resultaat te bieden, haalt het uit website-informatie die precies aansluit bij deze zoekvraag:

  • Locatie: Italië
  • Type accommodatie: B&B
  • Nederlands sprekende host aanwezig
  • Gelegen in een groene omgeving bij een meer
  • Op 20 kilometer afstand van Florence

Denk bij het creëren van content dus in termen van hoe je zelf zou zoeken.

Beweeg mee

Het is nog moeilijk om exact te voorspellen welke impact SGE zal hebben, maar één ding staat vast: SGE gaat de SEO-wereld op zijn kop zetten. Aanpassen is dus absoluut noodzakelijk.

Wanneer je verdient aan clicks

Als jouw bedrijf afhankelijk is van aantallen kliks, zoals nieuwswebsites, receptensites en reisblogs, dan is het cruciaal om je strategie te herzien. Wie-, wat-, waar-vragen en feitelijke kwesties worden eenvoudigweg door SGE beantwoord. Als je content hier niet op aansluit, voorzie ik dat je een hoop kliks misloopt.

Wanneer je verdient aan verkoop

Ik ga ervan uit dat mensen voor commerciële zoekopdrachten nog steeds de bekende SERP-resultaten zullen gebruiken en doorklikken omdat ze iets willen kopen of aanvragen. Voorlopig moet je voor een transactie of aanvraag nog altijd op de website zelf zijn, wat doorklikken noodzakelijk maakt. Ondanks deze ontwikkeling blijft het creëren van kwalitatieve en relevante content de belangrijkste prioriteit. Focus niet alleen op zoekwoorden, maar vertel een écht verhaal.

Jungle-Misty-Rechts
rubber-bg-crea-color-edit

Start nu

Het wordt duidelijk dat het simpel optimaliseren voor zoekmachines over zal gaan naar een gebruikersgerichte benadering. Als merk dien je je te focussen op authentieke, uitgebreide content die niet alleen vragen van je doelgroep beantwoordt, maar ook een merkbeleving creëert die hen aanspreekt en boeit.

Het is tijd om je contentstrategie grondig te evalueren. Vertel ik een kwalitatief sterk verhaal, of ben ik alleen uit op een hoge ranking? Wees eerlijk tegen jezelf en pas aan waar nodig. Bij Rubberplants volgen we nauwgezet alle online marketing ontwikkelingen en helpen we je graag bij de voorbereiding op de SGE. Ook al zijn we zelf geen AI of Google, we geven wel het juiste antwoord op je hulpvraag. 😉

Dit artikel publiceerden wij voor Frankwatching.

let's grow together

Rubberplants blogs

Bedankt voor het lezen van onze blog! Rubberplants probeert je te voorzien van de meest relevante en waardevolle informatie. Onze marketing blogs worden zorgvuldig samengesteld door experts die diep duiken in onderwerpen om jou de inzichten en kennis te geven die je nodig hebt. Of je nu op zoek bent naar tips, trends, of diepgaande analyses, bij ons ben je aan het juiste adres voor kwalitatieve content die antwoord geeft op jouw vragen.

Recente blogs

Meegroeien?
Even sparren