Wat is ROI of Return On Investment?
ROI staat voor return on investment, of rendement op investering. Het is een getal dat aangeeft hoeveel procent van jouw investering terug wordt verdiend. Als de investering een verlies oplevert dan is de return on investment een negatief getal. Een logisch gevolg; als de investering winst oplevert dan is de ROI een positief getal.
Je ROI berekenen
De ROI Formule is een handige rekensom waarmee je de return on investment kunt berekenen.
ROI = ((opbrengst investeringen – kosten investeringen) / kosten investeringen) x 100%
Wat is een goede ROI?
De vraag wat een goede ROI is, is lastig te beantwoorden. Dit is zeer afhankelijk van de branche waarin je opereert en hoe lang je als merk al bestaat. Een merk dat net begint zal een hogere ROI hebben dan een merk dat al erg lang bestaat. Gemiddeld genomen is een ROI vanaf 10% goed.
Een voorbeeld van ROI verhogen
We gaan een ROI berekenen. Stel je voor dat je als beginnend schoenenmerk een social media marketingcampagne wilt opzetten. De campagne besteed je uit aan een marketingbureau. In deze campagne wordt niet alleen ingezet op naamsbekendheid maar ook op conversie. In dit geval is de specifieke conversie de aankoop van een paar schoenen. De marketingcampagne loopt voor een maand en kost € 2000,- Na deze maand is de omzet van de schoenenverkoop gestegen van € 35.000 naar € 37.500. Een absolute stijging van de omzet van €2.500.
((2500 -2000) / 2000 )* 100% = 25%
In bovenstaand voorbeeld komt de Return on Investment dan uit op 25%. Je hebt 25% meer verdiend dan je kosten waren.
De meetbare ROI van deze marketingcampagne is dus te bepalen door middel van meetbare conversies uitgedrukt in geld. Maar hierbij vergeten we wel dat de campagne ook naamsbekendheid brengt waardoor er op de langere termijn meer verkocht kan worden. De lange termijn ROI is dus niet in bovenstaande berekening opgenomen.
Manieren om je ROI te verhogen
ROI marketing is een essentiële strategie wanneer je streeft naar een maximalisering van je rendement op investering. Door slim te investeren in marketingactiviteiten die direct gekoppeld zijn aan meetbare resultaten, kun je als merk de effectiviteit van je campagnes verbeteren en dus je ROI verhogen. Het inschakelen van een online marketingbureau is een slimme zet, omdat een bureau gespecialiseerd is in het optimaliseren van marketingstrategieën voor een maximale ROI. Zowel voor de kortere als voor de langere termijn. Onze marketingexperts bij Rubberplants helpen je graag met het verhogen van jouw Return On Investment door middel van:
Data-analyse: Onze experts gebruiken geavanceerde data-analysetools om diepgaand inzicht te krijgen in hoe gebruikers interactie hebben met je campagnes en website. Deze inzichten stellen ons in staat om effectieve tactieken te identificeren en noodzakelijke aanpassingen door te voeren voor optimale prestaties.
A/B-testen: Wij testen verschillende versies van webpagina’s en advertenties om te bepalen welke elementen het meest effectief zijn in het aantrekken en converteren van je doelgroep. Dit omvat het testen van koppen en afbeeldingen tot call-to-actions, om de meest impactvolle content te leveren.
SEO-optimalisatie: Ons team optimaliseert je website voor zoekmachines met als doel je ROI te verhogen. Dit omvat niet alleen het gebruik van relevante trefwoorden, maar ook het verbeteren van de laadsnelheid van je website en het zorgen voor mobiele compatibiliteit.
Content marketing: Wij creëren hoogwaardige, informatieve en aantrekkelijke content die niet alleen verkeer naar je website trekt, maar ook de betrokkenheid van je publiek verhoogt. Dit leidt tot een hogere conversieratio, hogere ROI en een sterkere merkverbinding.
Social media strategie: Ons team ontwikkelt doelgerichte social media strategieën voor platforms zoals Facebook, Instagram, en LinkedIn. Deze strategieën zijn gericht op zowel het verhogen van merkbekendheid als het stimuleren van directe verkoop, afgestemd op jouw specifieke doelgroep.
E-mailmarketing: Wij gebruiken e-mailmarketing als een krachtig middel om continu in contact te blijven met je klanten. Dit helpt niet alleen bij het aanmoedigen van herhaalaankopen, maar draagt ook bij aan een langdurige klantrelatie en een hogere ROI.
ROI verhogen door Rubberplants
Bij Rubberplants besteden we marketingbudget aan tactieken die bewezen de verkoop verhogen, de klantbetrokkenheid versterken en de merkherkenning verbeteren. Door middel van onder andere data-analyse en A/B testen volgen we als marketeers wat werkt en wat niet, en passen we onze strategieën continu aan voor maximale impact. We analyseren en optimaliseren marketinginspanningen consequent wat zorgt voor een hogere ROI en leidt tot meer succesvolle en winstgevende bedrijfsresultaten voor jouw merk.
Rubberplants blogs
Bedankt voor het lezen van onze blog! Rubberplants probeert je te voorzien van de meest relevante en waardevolle informatie. Onze marketing blogs worden zorgvuldig samengesteld door experts die diep duiken in onderwerpen om jou de inzichten en kennis te geven die je nodig hebt. Of je nu op zoek bent naar tips, trends, of diepgaande analyses, bij ons ben je aan het juiste adres voor kwalitatieve content die antwoord geeft op jouw vragen.
Blog categorieën
Recente blogs
Volg onze fietstocht live via Polarsteps!
Fietsen van Normandië naar Breda. Een tocht van 7 dagen. Als eerbetoon aan de 80-jarige bevrijding van Breda zamelen we geld in voor de volgende...
Lees verderDe 764 van Maczek
Fietsen van Normandië naar Breda. Een tocht van 7 dagen. Als eerbetoon aan de 80-jarige bevrijding van Breda zamelen we geld in voor de volgende...
Lees verderHerstel je ranking na de March Core Update
De March 2024 Core update is bekend als een van de grootste wijzigingen in het algoritme tot nu toe. 5 maart 2024 kondigde Google de...
Lees verderRubberplants rugsponsor van de NAC Vrouwen
Met grote trots kunnen we bekendmaken dat we de nieuwe rugsponsor zijn van de NAC Vrouwen voor het seizoen 2024/2025! Dit partnerschap betekent dat onze...
Lees verderVersterk je merk met branding
Bij de term branding denkt menig mens aan een zonnig strand en kriebelend zand tussen de tenen, maar in het licht van online marketing is...
Lees verderDe online wereld verandert
...en snel ook. De afgelopen twee jaar hebben we een enorme groeispurt doorgemaakt op het gebied van Artificial Intelligence. AI wordt gezien als de ontwikkeling...
Lees verderDe klantreis in 2024, is de customer journey nog steeds relevant?
Het is voor (online) winkeleigenaren nog steeds super belangrijk om klanten goed te begrijpen. Het begrijpen van klanten in een fysieke winkel is een stuk...
Lees verderMeegroeien?
Even sparren