Home / Nieuws / Creative / Tijd voor een nieuwe look?

Rubberplants | Digital Agency

Tijd voor een nieuwe look?

We worden allemaal ouder, krijgen hier en daar een rimpeltje en soms passen we onze favoriete broek niet meer. We weten hoe het komt: na je 30e houdt je lichaam makkelijker vast aan de zak chips die je lekker naar binnen snoept tijdens je favoriete serie op Netflix. En iets vergelijkbaars kan ook gebeuren met jouw bedrijf. Je bedrijf bestaat langer, groeit of verandert van focus. De spreekwoordelijke broek past jouw merk niet meer. Het is tijd voor een nieuwe visuele identiteit. Eentje die meer uitstraalt wat en hoe jouw merk geworden is. Eentje die beter past en goed aansluit.

Zoek je een bureau dat je kan helpen met huisstijlontwikkeling in Breda? Lees dan zeker verder!

De redenen voor een nieuwe huisstijl

Niet lekker passende broeken kunnen worden veroorzaakt door verschillende oorzaken. Er zijn dan ook meerdere redenen waarom je een nieuwe huisstijl zou willen laten ontwikkelen. Soms ben je gewoon toe aan iets nieuws en verfrissends. Het is tijd voor verandering. Je merk bestaat 10 jaar en je bent klaar voor een nieuwe passende look. Het kan ook zijn dat je het imago van je bedrijf wilt veranderen. Stel dat je wat negatief in het nieuws bent geweest, dan kan het ontwikkelen van een nieuwe huisstijl bijdragen aan een nieuw positiever imago. Wil je in je communicatie uitingen meer consistent zijn dan is het slim om jouw huisstijl te laten ontwikkelen door een marketingbureau of ontwerpstudio. De nieuwe huisstijl wordt vaak vastgelegd in een brand manual. Dit is te vergelijken met een soort stok achter de deur, die jou helpt je nieuwe huisstijl te gebruiken en je herinnert aan welke onderdelen je kunt inzetten om jouw boodschap zo consistent mogelijk over te brengen.

Een andere reden kan zijn dat je jouw doelgroep beter wilt aanspreken. Verkoop je een product of dienst aan een jongere doelgroep dan kan deze doelgroep door de jaren heen sterk veranderen qua behoeftes en waarden. De millennials (generatie Y) worden opgevolgd door generatie Z. Generatie Z wordt op een hele andere manier geactiveerd door communicatie uitingen dan de millennials dat worden.

Wat is een sterke huisstijl?

Een sterke huisstijl is er een die precies uitstraalt wie je als bedrijf bent, die naadloos aansluit op jouw strategie en jouw merk. Een passende huisstijl zorgt ervoor dat de identiteit, waarden en boodschap van het merk worden weerspiegeld. Op die manier kun je als merk groeien. Een goede huisstijl:

  • is herkenbaar;
  • spreekt jouw ideale klant aan;
  • zorgt voor vertrouwen;
  • laat zien waar je voor staat.

Hoe ziet het proces van huisstijlontwikkeling er uit?

Het proces van huisstijlontwikkeling bestaat uit verschillende stappen. Hieronder worden alle stappen in detail beschreven:

Onderzoek en analyse:
We verzamelen informatie over jouw merk, de doelgroep en de markt waarin je opereert. We voeren een concurrentieanalyse uit om inzicht te krijgen in hoe andere merken zich positioneren. Samen evalueren we de huidige huisstijl en kijken we naar verbeterpunten en de wensen die je hebt.

Definitie van merkidentiteit:
Bepalen van de kernwaarden, missie en visie van het merk. We identificeren de unieke eigenschappen en onderscheidende kenmerken van jouw merk. Zo stellen we de gewenste uitstraling en boodschap vast die je met jouw merk wilt communiceren.

Ontwerp van visuele elementen:
In deze fase ontwerpen we alle elementen die de basis vormen voor de nieuwe huisstijl. We leveren verschillende ontwerpen op zodat je een goede passende keuze kunt maken. We verwerken eventuele feedback en als iedereen tevreden is gaan we door naar de volgende fase.

Ontwikkeling van communicatiematerialen:
Nu wordt het allemaal echt! We gaan de huisstijl verwerken in alle zogenoemde huisstijldragers. Je moet hierbij denken aan drukwerk, nieuwsbrieven, bedrijfskleding en verpakkingen. We gaan de nieuwe huisstijl consistent verwerken en je ontvangt een brand manual zodat je een handboek hebt waar alle richtlijnen voor jouw merk in staan.

Evaluatie:
De laatste fase is net zo belangrijk als de eerdere fases. Monitor en evalueer regelmatig de effectiviteit van de nieuwe huisstijl. Verzamel feedback van klanten, medewerkers en andere belanghebbenden. Mocht er interessante feedback tussen zitten, dan kun je die gebruiken om de nieuwe huisstijl eventueel aan te passen. Dit kan ook het geval zijn bij veranderende behoeften en trends.

Wat kan Rubberplants voor jouw merk betekenen?

Te allen tijde wil Rubberplants tijdens het ontwikkelen van jouw nieuwe huisstijl in acht houden dat de keuzes bijdragen aan de ondersteuning en versterking van jouw merkwaarden en de nieuwe uitstraling. Je kunt hierbij denken aan:

  • ontwikkelen van een logo (woordmerk en beeldmerk)
  • bedenken van een pay-off
  • selectie passende typografie
  • selectie van ondersteunende merkkleuren
  • vaststelling van wat afbeeldingen moeten uitstralen om het merkimago te ondersteunen
  • doortrekken van de huisstijl op materiaal wat er al intern is of dient te komen zoals; drukwerk, e-mailhandtekening, nieuwsbrieven, social media kanalen, social media templates, brochures, visitekaartjes, briefpapier, banners, posters, bedrijfskleding, autobestickering, verpakkingen etc.

Klantcase: een nieuwe huisstijl voor C4U

“Wij wilden middels een rebranding een nieuwe frisse, professionele en corporate uitstraling laten realiseren. Dit alles met behoud van het persoonlijke karakter. Kortom een nieuwe huisstijl, uitstraling en website.”

De wortels induiken
Samen met C4U doken we in de wortels van het merk. Tijdens verschillende brainstormsessies hebben we het unieke verhaal van C4U vastgelegd en daarop de vernieuwde huisstijl sterk laten aansluiten. C4U is een betrokken full-service ICT-partner die professionele dienstverlening combineert met een persoonlijke touch. Medewerkers worden vaak door hun klanten als onderdeel van het team gezien.

Design en creatie
STERK VERBONDEN werd de nieuwe pay-off van C4U. De verbinding van C4U als merk met zijn markt, relaties, partners, diensten en dat alles met behoud van de persoonlijke touch. In de creatieve designfase realiseerden wij verschillende moodboards om de huisstijlconcepten visueel te presenteren en te laten landen. Hierin verwerken wij o.a. het logo met pay-off, de fonts, het kleurenpalet en voegen verschillende voorbeelden van toepassingen toe.

Een nieuwe huisstijl
De kernboodschap, positionering en uitstraling is door de gehele organisatie uitgerold. De letters zijn aan elkaar verbonden, de C vloeit over naar de 4 en naar de U. De U staat voor de klanten en partners en is opgebouwd middels een gradiënt, hetgeen symbool staat voor de diversiteit. De schuinte waarmee de C is verbonden met de 4 is tevens verwerkt in het drukwerk en de website. Bekijk de complete rebranding hier

Oude logo C4U
C4U-Logo

Wij doen net dat extra’s

Bij het ontwikkelen van jouw nieuwe huisstijl houden we bij Rubberplants | Digital Agency nog rekening met extra factoren. Naast dat we natuurlijk een unieke en onderscheidende huisstijl ontwikkelen gaan we nog dat extra stapje verder als full-service marketingbureau. Wij leveren huisstijlen die flexibel en tijdloos zijn. Hoewel consistentie belangrijk is, moet een goede huisstijl ook flexibel genoeg zijn om toegepast te kunnen worden op verschillende communicatiekanalen en materialen. Het moet schaalbaar zijn en goed functioneren in zowel print- als digitale media. Dit is iets waar wij extra goed op letten. Door een tijdloos design op te leveren kun jij jouw nieuwe huisstijl ook op de langere termijn blijven gebruiken.

Huisstijlontwikkeling in Breda

Zoek jij hulp bij jouw huisstijlontwikkeling? Bij Rubberplants | Digital Agency Breda helpen we je daar graag mee. Kom een keertje een kopje koffie bij ons drinken in Breda. Wij nemen jouw huisstijlontwikkeling uit handen. Neem vrijblijvend contact met ons op.

let's grow together

Lees ook
Andere blogs