Home / Nieuws / Digital Marketing / Merkgroei door marketingstrategie

Merkgroei door marketingstrategie

Groei realiseren. Dat doe je door het bepalen van een sterke marketingstrategie. Merken of bedrijven zonder krachtige marketingstrategie zijn als zeilschepen zonder kompas. Ze varen rond in de zee van opties, maar kiezen geen duidelijke richting. Het doel mist en het kompas waarmee ze dat doel bereiken ook. Dus blijven ze maar wat ronddobberen en bereiken weinig.

Een sterke marketingstrategie leidt tot merkgroei.

Stephanie

Stephanie

Content specialist en kletskous

Deel dit bericht

Wat is een marketingstrategie precies?

Een marketingstrategie is een strategie om specifieke marketingdoelen op een effectieve en haalbare manier te realiseren. Je evalueert wat je als bedrijf al goed doet en waar er ruimte is voor verbetering. Vervolgens onderzoek je de markt waarin je opereert op mogelijke nieuwe kansen en bedreigingen. Met deze aanpak als basis kun je vervolgens de marketingdoelstellingen bepalen. Een marketingstrategie vergroot de kans op succes van je marketinginspanningen.

Een marketingstrategie is geen marketingplan

Er bestaat wel wat verwarring over deze twee begrippen. De termen worden soms door elkaar gebruikt maar zijn wel anders. Wij helpen je voor eens en voor altijd uit deze verwarring. We gebruiken weer de zeilboot:

Je marketingstrategie is een samenvatting van de doelstellingen die je wilt bereiken. Dit kan een langetermijnstrategie zijn die voor meerdere jaren de koers bepaalt. (Het doel waar je met je zeilboot naartoe wilt varen).

Strategie = Doelstellingen – Kan meerjarige focus inhouden

Deze doelstellingen leg je vast in het marketingplan. Het marketingplan beschrijft vervolgens de manier waarop je die doelstellingen gaat bereiken. Hoe ga je dat letterlijk doen? Je beschrijft de specifieke acties die je moet ondernemen om de marketingstrategie uit te voeren.
Vaak is een marketingplan gebaseerd op een jaar. (Het kompas van je zeilboot)

Plan = Beschrijving van de specifieke acties om die doelstellingen te behalen – Kan een jaarlijkse focus inhouden

chameleon-233095_1920-edit-3-Flipped-Dropshadow
rubber-Rups-Dropshadow

Wat is een goede marketingstrategie?

Een goede marketingstrategie focust altijd op de lange termijn. Het is de koers van een bedrijf en is gericht op het realiseren van de visie, missie en doelstellingen. Er wordt rekening gehouden met trends en ontwikkelingen binnen de eigen organisatie (de interne omgeving), maar ook binnen de markt (de externe omgeving). Een goede strategie moet voldoen aan de volgende criteria:

  1. De strategie moet een duidelijke richting bevatten.
  2. De strategie moet nauw aansluiten bij de omgevingssituatie en de zich ontwikkelende trends in die omgeving.
  3. De strategie moet voldoende draagvlak binnen de organisatie krijgen.

Het belang van strategie

Een doordachte marketingstrategie is van essentieel belang voor het bereiken van je doelen en dus de resultaten. Duidelijke doelen leiden eerder tot resultaat. Het bepalen van een gedegen marketingstrategie biedt tal van voordelen:

  1. Je trekt de ideale klant aan.
  2. Je verkrijgt inzicht in de klantreis.
  3. Je krijgt inzicht in de behoeften van je doelgroep.
  4. Je content sluit nauwkeurig aan op de behoeften van je doelgroep.
  5. Je marketingbudget wordt efficiënter besteed.
  6. Je bevordert betrokkenheid en vergroot klantloyaliteit.
  7. Je verkrijgt een hogere omzet.
  8. Je creëert duurzame groei binnen je bedrijf.
  9. De merkbekendheid neemt toe.

Een effectieve marketingstrategie bepalen

Een marketingstrategie bepalen is geen kwestie van een dagje nadenken over je marketingdoelen. Het bepalen kost tijd en is een proces. Om een effectieve marketingstrategie te bepalen doorloop je meerdere stappen in dit proces. Allereerst is het van belang om naar binnen te keren voor je naar buiten kunt uitdragen.
Je start altijd met een analyse. Een veelgebruikt marketingmodel tijdens deze fase is de SWOT-analyse.

Stel zelf eerst de vraag: Wat speelt er binnen mijn bedrijf? (SW)

S = Strenghts – Wat zijn de sterke punten binnen mijn bedrijf?
W = Weaknesses – Wat zijn de verbeterpunten?

Stel jezelf dan de vraag: Wat speelt er in de markt waarin ik opereer? (OT)

O = Opportunities – Wat zijn de kansen in de markt op het gebied van concurrentie maar ook trends?
T = Threats – Wat zijn de bedreigingen in de markt op het gebied van concurrentie maar ook trends?

Vervolgens combineer je de uitkomsten in een confrontatiematrix. Hier komen belangrijke doelstellingen uit die je vervolgens SMART formuleert. Deze doelstellingen leg je vervolgens vast in je marketingplan.

Hulp nodig bij het bepalen van een sterke marketingstrategie?

Bij Rubberplants | Digital Agency Breda helpen we je daar graag mee. We duiken samen met jou in de wortels van je bedrijf en bekijken waar we zaadjes kunnen planten voor merkgroei. Kom een keertje een kopje koffie bij ons drinken in Breda. Neem vrijblijvend contact met ons op.

let's grow together
Rubberplants | Digital Agency Jungle

Rubberplants blogs

Bedankt voor het lezen van onze blog! Rubberplants probeert je te voorzien van de meest relevante en waardevolle informatie. Onze marketing blogs worden zorgvuldig samengesteld door experts die diep duiken in onderwerpen om jou de inzichten en kennis te geven die je nodig hebt. Of je nu op zoek bent naar tips, trends, of diepgaande analyses, bij ons ben je aan het juiste adres voor kwalitatieve content die antwoord geeft op jouw vragen.

Recente blogs

Meegroeien?
Even sparren