Wat houdt de Core Update van Google Maart 2024 in?
Stel je voor: je zoekt iets op Google en krijgt alleen maar topresultaten – geen onzinnige pagina’s meer die je tijd verspillen. Dat klinkt als muziek in de oren, toch? De Core Update van maart 2024 maakt dit werkelijkheid door een grote update die verschillende onderdelen van Google’s zoekmachine verbetert. Volgens Elizabeth Tucker, Director of Product Search bij Google, zal deze update ervoor zorgen dat nutteloze inhoud in Google Search met 40% wordt verminderd.
“We believe these updates will reduce the amount of low-quality content on Search and send more traffic to helpful and high-quality sites. Based on our evaluations, we expect that the combination of this update and our previous efforts will collectively reduce low-quality, unoriginal content in search results by 40%”
Bron: Google Blog
Waarom is deze update anders dan anderen?
Deze update is uniek omdat het verbeteringen brengt aan diverse componenten van het kernsysteem van Google. Dat betekent dat naast het aanpakken van niet-originele en lage kwaliteit inhoud, deze update ook de manier verbetert waarop Google nuttige resultaten toont. Dit wordt gedaan door innovatieve signalen en benaderingen te gebruiken om te bepalen welke webpagina’s niet nuttig zijn, een slechte gebruikerservaring hebben of lijken te zijn gemaakt voor zoekmachines in plaats van voor mensen. Het uitrollen van een Core update duurt ongeveer 2 tot 3 weken en vindt gemiddeld 3 tot 4 keer per jaar plaats. Deze March update zal 4 of meer weken kunnen duren. Het resultaat? Zoekresultaten die niet alleen relevanter zijn, maar daarnaast ook een stuk nuttiger.
Waarom is deze update nodig?
Het internet staat vol met informatie, maar lang niet alles is even waardevol. Sterker nog, er is flink wat kritiek op de overload aan matige content, en hoe grotere spelers soms oneerlijk voorgetrokken worden. De noodzaak voor deze update komt daarom ook voort uit de voortdurende strijd tegen de verslechtering van de kwaliteit van zoekresultaten. Deze March 2024 Core update is een poging van Google om de beste inhoud naar voren te brengen, ongeacht de bron. Zo vinden gebruikers waardevolle en relevante informatie wanneer ze een zoekopdracht uitvoeren.
Hoe de Core Update jouw ranking kan beïnvloeden
Wanneer je rankings negatief beïnvloed zijn door de update is er maar 1 goede tip: focus op het creëren van nuttige, betrouwbare, mensgerichte inhoud. Schrijf content die antwoord geeft op de werkelijke vraag van de gebruiker.
Onderzoek je huidige content eens. Is die betrouwbaar, nuttig en geschreven om jouw gebruiker echt te helpen? We hebben een lijstje gemaakt met een aantal vragen die je jezelf kunt stellen wanneer je je eigen content onderzoekt en beoordeelt:
- Biedt de content originele informatie, rapportage, onderzoek of analyse?
- Biedt de content een substantiële, volledige of uitgebreide beschrijving van het onderwerp?
- Biedt de content inzichtelijke analyses of interessante informatie die niet voor de hand liggend is?
- Als de content is gebaseerd op andere bronnen, vermijdt deze dan het eenvoudigweg kopiëren of herschrijven van die bronnen en biedt deze in plaats daarvan substantiële extra waarde en originaliteit?
- Geeft de kop en/of paginatitel een beschrijvende, nuttige samenvatting van de inhoud?
- Is dit het soort pagina dat je zou willen bookmarken of zou willen delen met een vriend of collega?
Wat kan ik doen als mijn rankingposities zakken?
Er zijn geen specifieke acties die je kunt ondernemen om onmiddellijk herstel van jouw ranking te garanderen. Een daling in de rankings betekent niet noodzakelijkerwijs dat er iets mis is met je pagina’s. In plaats daarvan raadt Google aan om geduldig te zijn en te wachten op de volgende Core update, aangezien de grootste veranderingen waarschijnlijk dan zullen plaatsvinden. Ondertussen is het van belang om de kwaliteit van je inhoud te beoordelen en te verbeteren waar mogelijk, gericht op het bieden van waarde voor je lezers. Mocht je hulp nodig hebben bij het schrijven van waardevolle en relevante content, dan kunnen onze content specialisten bij Rubberplants je hier ook mee helpen.
Rubberplants blogs
Bedankt voor het lezen van onze blog! Rubberplants probeert je te voorzien van de meest relevante en waardevolle informatie. Onze marketing blogs worden zorgvuldig samengesteld door experts die diep duiken in onderwerpen om jou de inzichten en kennis te geven die je nodig hebt. Of je nu op zoek bent naar tips, trends, of diepgaande analyses, bij ons ben je aan het juiste adres voor kwalitatieve content die antwoord geeft op jouw vragen.
Blog categorieën
Recente blogs
De 764 van Maczek
Fietsen van Normandië naar Breda. Een tocht van 7 dagen. Als eerbetoon aan de 80-jarige bevrijding van Breda zamelen we geld in voor de volgende...
Lees verderHerstel je ranking na de March Core Update
De March 2024 Core update is bekend als een van de grootste wijzigingen in het algoritme tot nu toe. 5 maart 2024 kondigde Google de...
Lees verderRubberplants rugsponsor van de NAC Vrouwen
Met grote trots kunnen we bekendmaken dat we de nieuwe rugsponsor zijn van de NAC Vrouwen voor het seizoen 2024/2025! Dit partnerschap betekent dat onze...
Lees verderVersterk je merk met branding
Bij de term branding denkt menig mens aan een zonnig strand en kriebelend zand tussen de tenen, maar in het licht van online marketing is...
Lees verderDe online wereld verandert
...en snel ook. De afgelopen twee jaar hebben we een enorme groeispurt doorgemaakt op het gebied van Artificial Intelligence. AI wordt gezien als de ontwikkeling...
Lees verderDe klantreis in 2024, is de customer journey nog steeds relevant?
Het is voor (online) winkeleigenaren nog steeds super belangrijk om klanten goed te begrijpen. Het begrijpen van klanten in een fysieke winkel is een stuk...
Lees verderOptimaliseer je webshop voor Google’s SGE
Heb je gemerkt dat je e-commerce webshop sinds de Google-update van maart 2024 een daling in bereik, vertoningen en kliks heeft gezien? Je bent niet...
Lees verderMeegroeien?
Even sparren