Home / Nieuws / Strategy / De échte impact van de Google Core update March 2024

De échte impact van de Google Core update March 2024

5 maart 2024 kondigde Google een zeer impactvolle Core Update aan. Na 45 dagen is op 19 april de update volledig voltooid. Is jouw ranking verslechterd na de Google Core update March 2024? Zijn jouw Google posities een aantal plaatsen gedropt? In dit blog leggen we je precies uit wat nu echt het effect is van de update en wat je kunt doen mochten je posities gedaald zijn.

BLIJF UP TO DATE.

Stephanie

Stephanie

Content specialist en kletskous

Deel dit bericht

Even een opfrisser

Al eerder schreven we een blog over Googles March 2024 Core Update.
De Core Update van maart 2024 zou verschillende onderdelen van Google’s zoekmachine verbeteren, waardoor het tonen van nutteloze inhoud met 40% vermindert. Hierdoor krijgen websites met kwalitatieve content en een goede online gebruikerservaring die écht meerwaarde bieden voor de bezoeker, een sterkere positie ten opzichte van websites die puur gemaakt zijn om te scoren in Google.  

Een unieke update

De March 2024 update is uniek omdat het verbeteringen brengt aan diverse componenten van het kernsysteem van Google. Dat betekent dat naast het aanpakken van niet-originele en lage kwaliteit content, deze update ook de manier verbetert waarop Google nuttige resultaten toont. Het systeem dat websites op helpful content beoordeelt, is nu officieel onderdeel van het core ranking-mechanisme. Hierdoor is Google nu beter in staat om diverse signalen met elkaar te vergelijken bij de bepaling van de kwaliteit van content, in plaats van afhankelijk te zijn van één losstaand systeem.

Google kijkt niet alleen op pagina-niveau, maar ook website-brede signalen worden meegenomen in de beoordeling van de kwaliteit van de content. Google’s doel is dat gebruikers niet alleen de gewenste informatie vinden, maar ook dat deze informatie wordt weergegeven op een duidelijke en toegankelijke manier. De leesbaarheid, navigatie van de website en de snelheid waarmee pagina’s laden worden daardoor nog belangrijker.

Rubberplants | Digital Agency Focus
Rubberplants Vlinder-Oranje-Dropshadow

Wat was de verwachte impact van de Core update March 2024?

Google gaf aan dat na de update 40% van alle unhelpful content niet meer getoond zou worden binnen Google. Onder unhelpful content verstaat Google pagina’s van lage kwaliteit, duplicate content en content geschreven met als belangrijkste doel het ranken op zoekwoorden.

  • Google zal nog grondiger content beoordelen op de meerwaarde voor de gebruiker.
  • De algoritmes binnen Google gaan beter beoordelen of de inhoud van websites van goede kwaliteit is en of bezoekers een fijne ervaring hebben. 
  • Google gaat zich meer inspannen om misbruik van op grote schaal geproduceerde content aan te pakken, inclusief zowel AI-generated als human-generated  inhoud van mindere kwaliteit.
  • Strengere maatregelen tegen websites die de goede reputatie van betrouwbare platforms misbruiken voor parasitaire SEO.
  • Versterkte acties tegen bedrieglijke praktijken, zoals het aankopen van verlopen domeinen (met gevestigde autoriteit en historie), om daarop vervolgens content van slechte kwaliteit te plaatsen.

Wat is het echte effect van de Google Core March update?

Zoals hierboven vermeld verwachtte Google dat 40% van alle unhelpful content niet meer zichtbaar zou zijn in Google.
Nu de Core update is voltooid, blijkt dat bijna 45% van alle unhelpful content niet meer zichtbaar is. De impact op de zoekresultaten is daarmee een stuk groter dan eerder werd gezegd.

jungle-frog-rubber-edit
Jungle-Water-Rots-Edit-Onder

Wat kun je doen wanneer je geraakt bent door deze update?

Bij Rubberplants houden we ons continu bezig met de ontwikkelingen binnen Google en wat verschillende updates voor effect kunnen hebben. Daarom hebben we een aantal adviezen voor je op een rij gezet:

  • Blijf focussen op content die jouw doelgroep helpt. Schrijf het op de beste manier die jij kunt! Vind je het schrijven van teksten lastig, dan is het geen schande om voor de aanzet, structuur of inspiratie ChatGPT in te zetten, maar natuurlijk is dat beter van niet. Maak het persoonlijk en schrijf uit eigen ervaring. Hier komt het belang van EEAT-content om de hoek kijken.
  • Jij bent de expert, handel daar dan ook naar. Benoem je werkervaring, competenties, expertise en behaalde certificaten op een over ons/over mij pagina.
  • Focus meer op zoektermen gerelateerd aan vragen. Ontdek wat jouw doelgroep voor vragen heeft en beantwoord deze met jouw unieke content.
  • Zorg ervoor dat jouw website geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik en dat het menu logisch is opgebouwd. Hoe makkelijker jouw bezoeker kan navigeren op jouw site, hoe beter de online gebruikerservaring. Ook dit wordt beloond door Google.
  • Houd content up-to-date: de informatie op jouw website moet actueel en relevant zijn. Update daarom regelmatig verouderde teksten en verwijder wat niet meer relevant is.

Was dit de enige Core Update voor 2024?

Nee, dat verwachten wij niet. Jaarlijks verricht Google tientallen updates die wat kleiner zijn en 3 tot 4 keer per jaar grote Core Updates.

Zeker gezien de voorbereiding op de Search Generative Experience binnen Google, zullen er meer updates plaatsvinden die SEO zal gaan beïnvloeden. Google heeft zelfs aangegeven dat de echte grote verandering pas na een volgende update plaats zal vinden. 

Wij helpen je

Heeft de Core Update flink effect gehad op jouw ranking? Zijn je posities sterk gedaald en kom je niet verder met bovenstaande tips? Neem dan contact met ons op. We zullen dan samen met onze specialisten jouw case onderzoeken en je helpen met het creëren van helpful content.

let's grow together
jungle-bridge-rubber

Core updates zijn grote aanpassingen aan de manier waarop Google’s zoekalgoritme werkt. Ze zijn bedoeld om de zoekresultaten in het algemeen relevanter, informatiever en betrouwbaarder te maken. Core updates zijn over het algemeen groter en uitgebreider dan algoritme-updates en hebben een bredere impact op de ranking van je site. 

Algoritme-updates zijn kleinere, gerichte veranderingen aan het zoekalgoritme. Ze zijn meestal ontworpen om specifieke problemen aan te pakken of de nauwkeurigheid van het zoekalgoritme in bepaalde gebieden te verbeteren. Zoals bijvoorbeeld een verbetering in het omgaan met spammy content of de nauwkeurigheid van zoekresultaten voor lokale zoekopdrachten verbeteren.

Kleinere algoritmische updates vinden tussen de 500 en 600 keer per jaar plaats! De grotere Google Core updates een aantal keer per jaar, gemiddeld een keer per kwartaal.

Rubberplants | Digital Agency Jungle

Rubberplants blogs

Bedankt voor het lezen van onze blog! Rubberplants probeert je te voorzien van de meest relevante en waardevolle informatie. Onze marketing blogs worden zorgvuldig samengesteld door experts die diep duiken in onderwerpen om jou de inzichten en kennis te geven die je nodig hebt. Of je nu op zoek bent naar tips, trends, of diepgaande analyses, bij ons ben je aan het juiste adres voor kwalitatieve content die antwoord geeft op jouw vragen.

Recente blogs

Meegroeien?
Even sparren