“AI is probably the most important thing humanity has ever worked on. I think of it as something more profound than electricity or fire.”
AI loopt als een rode draad door verschillende marketingontwikkelingen heen, waardoor we als marketeers bijna andere trends over het hoofd zouden zien. In dit artikel duiken we specifiek in op álle ontwikkelingen en trends die onze online wereld in 2024 en daarna zullen veranderen. Ook geven we aan wat je kunt doen om op deze ontwikkelingen in te spelen.
Automatisering en AI
Kosten besparen, concurrentiepositie verbeteren en je klanttevredenheid verhogen. Allemaal mogelijke effecten van het inzetten van automatisering en AI. In 2024 zijn automatisering en AI onmisbaar geworden in de online wereld.
De uitvoering van marketing kost veel tijd en wanneer je bepaalde taken kunt automatiseren bespaart dat uren én dus geld. Denk eens aan het uitnodigen voor het plaatsen van een review. Op het moment dat dit proces niet geautomatiseerd is, zul je na elke bestelling handmatig de persoon een e-mail moeten sturen met een review verzoek. Dat is leuk wanneer je een aantal verkopen per week hebt, maar in het geval van honderden verkopen per week kost dit echt teveel kostbare tijd. Met automatisering voer je routinetaken efficiënter uit, waardoor er meer tijd overblijft voor andere belangrijke zaken. Een voorbeeld van een geautomatiseerde marketingtool is Mailchimp. Met Mailchimp kun je ook personalisatie toevoegen.
Door het inzetten van AI kun je marketingcampagnes nauwkeuriger afstemmen op de individuele behoeften van je klant. Wanneer een boodschap bij de juiste persoon aankomt, die de wensen en behoeftes van die persoon vervult, resulteert dat in een hogere betrokkenheid en een hogere conversie. We noemen dit ook wel de ultieme personalisatie. Een voorbeeld is een AI-gedreven CRM systeem. Zo’n systeem gebruikt kunstmatige intelligentie om data te analyseren, inzichten te genereren en de interacties met klanten te personaliseren. Je krijgt op deze manier diepgaande inzichten in klantgedrag en -voorkeuren, waardoor je je marketingcampagnes nauwkeuriger en effectiever kunt afstemmen.
Van paid naar owned media
Owned media zijn platformen die je volledig zelf beheert, zoals je website, webshop, social media accounts (Twitter, Instagram, Facebook), je LinkedIn-bedrijfspagina en je nieuwsbrief. Door te investeren in deze media, verminder je de afhankelijkheid van betaalde advertenties en bouw je een loyale community op. Waardevolle en helpful content, zoals blogposts en video’s, trekken organisch verkeer aan en bevorderen langdurige betrokkenheid.
Begin met een sterke contentstrategie en gebruik tools zoals WordPress of Mailchimp om EEAT-content te beheren en te verspreiden. EEAT staat voor Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness, wat betekent dat je inhoud moet creëren die waarde biedt, betrouwbaar is en je expertise toont.
Een goed voorbeeld is een blog waar je jouw kennis en expertise deelt. Dit trekt niet alleen bezoekers aan, maar helpt ook om je merkautoriteit te versterken. Regelmatige nieuwsbrieven met updates en exclusieve content zorgen ervoor dat je abonnees betrokken blijven.
Veranderingen in de SERP
De SERP (Search Engine Results Page) verandert. Google integreert AI in de zoekresultatenpagina’s met AI overviews. Deze ontwikkeling valt onder Search Generative Experience. De opkomst van SGE zorgt ervoor dat de oorspronkelijke aanpak van SEO niet meer zal voldoen. Je zult je traditionele SEO-strategieën moeten aanpassen om concurrerend te blijven. Dat is spannend en leuk tegelijkertijd!
De overgang naar SGE heeft gevolgen wanneer je je online zichtbaarheid wilt verbeteren. AI-algoritmen worden steeds geavanceerder in het begrijpen van zoekopdrachten en het leveren van relevante resultaten.
Zoals Google zelf zegt:
“AI-overviews tonen links naar bronnen die de informatie in de momentopname ondersteunen en het onderwerp verder verkennen.”
Dat betekent dat een pagina geoptimaliseerd voor 1 enkel zoekwoord niet meer zomaar meer in de SERP zal verschijnen. In de AI-overview verschijnen links naar content die de zoekvraag beantwoordt en naar content die de behoefte achter deze vraag kan vervullen.
Om in te spelen op de AI-integratie in de SERP, begin je met het uitvoeren van een grondige analyse om de vragen die jouw doelgroep heeft, te begrijpen. Maak gebruik van tools zoals Google’s Search Console en SEO-software zoals SE Ranking. Hiermee kun je de prestaties van je content bekijken en bijsturen wanneer dat nodig is. Creëer waardevolle, betrouwbare en deskundige (EEAT) content waardoor je organische verkeer kan toenemen. Voeg daarnaast structured data markup toe aan je pagina’s om te verschijnen in rich snippets en andere verbeterde zoekresultaten.

(Short) video blijft groeien
Video is een onmisbaar onderdeel geworden van je marketingstrategie. We spenderen steeds meer tijd aan het bekijken van video’s online. Ook in 2024 blijft video een van de krachtigste vormen van content en deze trend zal ook de komende jaren alleen maar sterker worden.
Video is een vorm van content die makkelijk te consumeren is waardoor je jouw boodschap makkelijk kunt overbrengen. Je kunt video onder andere inzetten voor productpresentatie, uitleg, reviews en leuke luchtige content. Video’s zijn effectief in het overbrengen van complexe informatie op een toegankelijke en aantrekkelijke manier. Video verhoogt de betrokkenheid, verbetert de klantbinding en heeft een hogere conversieratio vergeleken met andere vormen van content. YouTube shorts, TikTok en Instagram Reels kun je inzetten om van deze trend mee te profiteren.
Identificeer de soorten video’s die het beste passen bij je merk en je doelgroep. Zorg ervoor dat je short video’s niet langer duren dan 60 secondes en voeg altijd duidelijke call-to-actions toe om de kijkers aan te moedigen tot actie over te gaan.
Voice: gebruikers spreken meer
Voice search en spraak gestuurde assistenten zoals Siri, Alexa en Google Assistant worden steeds populairder. Mensen gebruiken steeds vaker spraakopdrachten om snel informatie te vinden, aankopen te doen of hun smart home apparaten te bedienen.
Door je website en content te optimaliseren voor voice search, kun je beter inspelen op de veranderende zoekgewoonten van je doelgroep. Door veelvoorkomende mondelinge vragen op te nemen in je content kunnen spraak gestuurde zoektechnologieën jouw pagina presenteren in de resultaten van spraak gestuurde zoekopdrachten.
Gebruik natuurlijke taal en long-tail zoekwoorden die mensen waarschijnlijk in gesproken zoekopdrachten gebruiken. Dus plaats in een artikel over zonnebrillen geen tussenkopje als ‘Trends 2024’ maar ‘Wat zijn de zonnebrillentrends voor zomer 2024?’ Dit kan leiden tot hogere rankings in de zoekresultaten en meer organisch verkeer.


Audio advertising
Ook een hele leuke en vernieuwende trend: audio advertising. Door de populariteit van podcasts, muziekstreaming diensten en digitale radio groeit audio advertising snel. Dit biedt je een hele nieuwe manier om je doelgroep te bereiken.
Audio advertenties kunnen een breed publiek bereiken en bieden ook de mogelijkheid om gerichte en persoonlijke boodschappen over te brengen. Door te adverteren op populaire podcasts of muziekplatforms zoals Spotify kun je je merkbekendheid vergroten en een sterke band opbouwen met je doelgroep. Zoek uit waar jouw doelgroep naar luistert. Welke podcasts, soorten muziek en radiozenders luisteren ze? En wat willen ze horen?
Social media & SEO
De invloed van social media op SEO blijft groeien. Social media platforms spelen een belangrijke rol in hoe content wordt ontdekt en gedeeld. Met een gemiddelde van 2 uur per dag aan social media gebruik en een gemiddeld gebruik van 2 uur en 41 minuten onder Generatie Z is social media een hele belangrijke plek om aanwezig te zijn met jouw merk.
Door social media in je seo-strategie te integreren, kun je jouw online zichtbaarheid vergroten en meer verkeer naar je website genereren. Deel bijvoorbeeld in je stories blogposts met een directe link naar de posts. Of deel je nieuwste producten met een foto in je stories. Plaats daarbij een link direct naar de productpagina in je webshop.


Privacy en data-uitdagingen
Privacy en data-beveiliging worden steeds belangrijker voor consumenten en de regelgeving wordt steeds strenger. Dat betekent dus proactief omgaan met deze uitdagingen om vertrouwen te winnen en behouden van jouw doelgroep. Door duidelijk jouw privacy en data-beveiliging te communiceren, kun je het vertrouwen van je klanten winnen en behouden.
Deel jouw privacybeleid op een manier die klanten makkelijk kunnen vinden. Leef de GDPR-richtlijnen altijd volledig na en zorg voor een sterke beveiliging van jouw site en database erachter.
Wees transparant over hoe je klantdata verzamelt en gebruikt. Geef jouw klanten de controle over hun eigen gegevens met een consent tool zoals CookieYes.
Conversational commerce
Conversational commerce is het inzetten van chatbots en messaging apps voor het doen van aankopen. Deze trend groeit snel! Consumenten worden veeleisender en willen korte lijnen en snelle reacties. Conversational commerce maakt het winkelen gemakkelijker en interactiever voor consumenten. Het is een directe en persoonlijke manier om met je klanten te communiceren en hen te begeleiden bij hun aankoopbeslissingen. Wanneer je vragen direct kunt beantwoorden, verhoogt dit de klanttevredenheid en kan dit leiden tot hogere conversies.
Je kunt conversational commerce inzetten door het gebruik van chatbots voor je klantenservice, productaanbevelingen en het afhandelen van transacties binnen bijvoorbeeld WhatsApp en Facebook Messenger. Ook Google Chat is een manier om in gesprek te komen met de klant en direct vragen van hen te beantwoorden.


Visual search
Visual search en multisearch zijn opkomende technologieën die de manier waarop consumenten naar producten zoeken veranderen. Deze tools maken het mogelijk om te zoeken met afbeeldingen in plaats van tekst. Een voorbeeld hiervan is Google Lens.
Stel dat je tv kijkt en je ziet een mooie outfit. Je maakt een foto van de outfit, upload deze in Google Lens en voila, Google presenteert je van welk merk de kleding is, met directe links naar webshops waar je deze kunt aanschaffen. Dit biedt nieuwe mogelijkheden voor bedrijven om gevonden te worden.
Zorg ervoor dat je website en productafbeeldingen geoptimaliseerd zijn voor visual search door gebruik te maken van duidelijke en gedetailleerde beschrijvingen, alt-teksten en metadata.
User generated content
User generated content (UGC) is content die door je klanten wordt gemaakt en gedeeld. Deze trend is een krachtige manier om authenticiteit en vertrouwen op te bouwen.
UGC kan variëren van productrecensies en testimonials tot foto’s en video’s die klanten van je producten maken. Deze content wordt vaak als nog authentieker gezien dan content die je als merk zelf produceert.
Moedig je klanten aan om content over je producten te maken en te delen. Organiseer fotowedstrijden, laat hen hun ervaring delen op social media en moedig je klanten aan tot het plaatsen van reviews. Creëer een hashtag die klanten kunnen gebruiken en deel de beste UGC op je eigen kanalen. Zorg ervoor dat je de makers van de content erkent en bedankt om een sterke relatie met je community op te bouwen.


Groei van LinkedIn
LinkedIn groeit snel als het belangrijkste platform voor zakelijke netwerken en B2B-marketing. Dit biedt professionals en bedrijven enorme kansen om hun netwerk uit te breiden en nieuwe zakelijke mogelijkheden te creëren. LinkedIn is ideaal om je expertise te tonen, waardevolle connecties te maken en je merk te promoten.
Wees actief op LinkedIn om je merkautoriteit te versterken en leads te genereren. Deel branche-inzichten, publiceer thought leadership artikelen en host bijvoorbeeld live evenementen. Met functies zoals LinkedIn Live en LinkedIn Articles kun je op een dieper niveau met je netwerk communiceren.
Optimaliseer je profiel en bedrijfspagina, deel regelmatig waardevolle content en neem deel aan discussies in relevante groepen. Gebruik LinkedIn’s advertentietools voor gerichte campagnes en analyseer de prestaties om je strategie te verbeteren. Zo kun je je netwerk uitbreiden en je zakelijke doelen bereiken.
TikTok SEO
TikTok SEO is een opkomende strategie waarbij bedrijven hun content optimaliseren om beter vindbaar te zijn op TikTok. Deze trend is essentieel voor merken die de jongere doelgroep willen bereiken.
Optimaliseer je video’s door relevante zoekwoorden en hashtags te gebruiken die je doelgroep aanspreken. TikTok’s algoritme bevoordeelt goed presterende content, dus het is belangrijk om je video’s hierop af te stemmen.
Gebruik trending hashtags, maak boeiende content en werk samen met influencers om je bereik te vergroten. Onderzoek welke zoekwoorden en hashtags trending zijn voor jouw merk. Optimaliseer je video beschrijvingen en titels met deze zoekwoorden. Creëer aantrekkelijke en deelbare content die aansluit bij de interesses van je doelgroep.

Blijf voorop lopen
Blijf voorop lopen in de snel veranderende online wereld door deze trends en ontwikkelingen te omarmen. Of het nu gaat om de integratie van AI en automatisering, het optimaliseren van je contentstrategie, of het inspelen op nieuwe technologieën op het gebied van search, zorg ervoor dat je altijd up-to-date bent. Door proactief te blijven en voortdurend bij te sturen, kun je je concurrentiepositie versterken en optimaal profiteren van de mogelijkheden die de toekomst biedt.
Meer weten? Plan een afspraak in.
let's grow together!ChatGPT is eigendom van OpenAI, een softwarebedrijf dat de tool heeft ontwikkeld en uitgebracht. OpenAI is een bedrijf gewijd aan AI-onderzoek. Hun missie volgens openai.com: ‘OpenAI is an AI research and deployment company. Our mission is to ensure that artificial general intelligence benefits all of humanity.’
Een SERP staat voor Search Engine Results Page. Het is de resultatenpagina die getoond wordt na een zoekopdracht in de zoekbalk van Google.
De ideale lengte van een short video verschilt per social media kanaal en per generatie. Maar gemiddeld heeft een mens een aandachtsboog van 8 seconden. Dat betekent dus dat jouw video echt interessant moet zijn om de aandacht vast te houden. Probeer je video tussen de 15 en 25 secondes te laten duren, maar nooit langer dan 60 secondes.
Rubberplants blogs
Bedankt voor het lezen van onze blog! Rubberplants probeert je te voorzien van de meest relevante en waardevolle informatie. Onze marketing blogs worden zorgvuldig samengesteld door experts die diep duiken in onderwerpen om jou de inzichten en kennis te geven die je nodig hebt. Of je nu op zoek bent naar tips, trends, of diepgaande analyses, bij ons ben je aan het juiste adres voor kwalitatieve content die antwoord geeft op jouw vragen.
Blog categorieën
Recente blogs
De Europese Toegankelijkheidswet (EAA): Voldoe vóór 28 juni 2025!
Ben jij klaar voor de nieuwe toegankelijkheidsregels? Vanaf 28 juni 2025 is het zover: de Europese Toegankelijkheidswet (EAA) treedt volledig in werking. Dit betekent dat...
Lees verderVolg onze fietstocht live via Polarsteps!
Fietsen van Normandië naar Breda. Een tocht van 7 dagen. Als eerbetoon aan de 80-jarige bevrijding van Breda zamelen we geld in voor de volgende...
Lees verderDe 764 van Maczek
Fietsen van Normandië naar Breda. Een tocht van 7 dagen. Als eerbetoon aan de 80-jarige bevrijding van Breda zamelden we geld in voor de volgende...
Lees verderHerstel je ranking na de March Core Update
De March 2024 Core update is bekend als een van de grootste wijzigingen in het algoritme tot nu toe. 5 maart 2024 kondigde Google de...
Lees verderRubberplants rugsponsor van de NAC Vrouwen
Met grote trots kunnen we bekendmaken dat we de nieuwe rugsponsor zijn van de NAC Vrouwen voor het seizoen 2024/2025! Dit partnerschap betekent...
Lees verderVersterk je merk met branding
Bij de term branding denkt menig mens aan een zonnig strand en kriebelend zand tussen de tenen, maar in het licht van online marketing is...
Lees verderDe online wereld verandert
...en snel ook. De afgelopen twee jaar hebben we een enorme groeispurt doorgemaakt op het gebied van Artificial Intelligence. AI wordt gezien als de ontwikkeling...
Lees verderMeegroeien?
Even sparren