Home / Nieuws / E-Commerce / De klantreis in 2024, is de customer journey nog steeds relevant?

De klantreis in 2024, is de customer journey nog steeds relevant?

Het is voor (online) winkeleigenaren nog steeds super belangrijk om klanten goed te begrijpen. Het begrijpen van klanten in een fysieke winkel is een stuk makkelijker omdat je deze gewoon aan kan spreken. Voor de klanten van een webshop is dit een stuk lastiger. Aangezien je deze klant niet direct en gemakkelijk aan kan spreken zal je op zoek moeten gaan naar een andere manier. Hoe en waar je deze klant aan kunt spreken zal je eerst moeten achterhalen. Dit kan bijvoorbeeld met de customer journey. In deze blog neem ik je mee in de verschillende fases van de klantreis en waarom het inzichtelijk hebben van de klantreis zo belangrijk is.

Cees

Cees

Sportieve allrounder

Deel dit bericht

Het is voor (online) winkeleigenaren nog steeds super belangrijk om klanten goed te begrijpen. Het begrijpen van klanten in een fysieke winkel is een stuk makkelijker omdat je deze gewoon aan kan spreken. Voor de klanten van een webshop is dit een stuk lastiger. Aangezien je deze klant niet direct en gemakkelijk aan kan spreken zal je op zoek moeten gaan naar een andere manier. Hoe en waar je deze klant aan kunt spreken zal je eerst moeten achterhalen. Dit kan bijvoorbeeld met de customer journey. In deze blog neem ik je mee in de verschillende fases van de klantreis en waarom het inzichtelijk hebben van de klantreis zo belangrijk is.

Wat is de klantreis?

De klantreis is eigenlijk niets anders dan de reis die jouw klant aflegt om tot een aankoop te komen. Je kunt hier een goed inzicht in krijgen door dit visueel te maken. Zo weet je precies wat jouw KPI’s zijn of waar jouw KPI’s zich bevinden. Vervolgens kun je gaan kijken hoe je deze verder kan optimaliseren. Daarnaast kan je ook in kaart brengen hoe je jouw klantrelaties opbouwt en of er plaatsen zijn waar de klant uit jouw klantreis stapt.

Fases van de customer journey

De customer journey bestaat uit 5 verschillende fases waar de klant zich in kan bevinden. Iedere fase is een ander deel uit het koopproces en is gebaseerd op de gevoelens die deze fase oproept bij een klant. Als je deze fases in kaart hebt gebracht dan kun je ook beter inspelen op de emoties en wensen van de klant. Onderstaand heb ik de 5 fases in kaart gebracht met wat deze inhouden, een aantal voorbeeld KPI’s en welke kanalen je per fase kunt inzetten.

Awareness fase

De awareness fase, ook wel de bewustwording fase genoemd, is de fase waar de klant zich bewust wordt van het probleem dat hij heeft. Hij gaat vervolgens op zoek naar oplossingen voor dit probleem. Dit is ook de fase waar hij vervolgens de eerste aanraking met jouw product, dienst of bedrijf heeft.

Kanalen awareness fase:
• PR
• Radio/tv
• Online ads
• Tijdschriften 
• Social media
• Google

KPI’s awareness fase:
• Online impressies
• Video views
• SEO rankings

 

Consideration fase

De consideration fase, ook wel de overweging fase genoemd, is de fase waarin de potentiële klant de afweging gaat maken waar hij zijn aankoop wil gaan doen. De klant zal in deze periode verschillende bedrijven naast elkaar gaan leggen.

Kanalen consideration fase:

• Social ads
• E-mail
• Reviews
• Blogs
• Social media
• Website

KPI’s consideration fase:

• Aantal kliks
• CTR
• Kosten per klik

Purchase fase

De purchase fase, ook wel de aankoop fase genoemd, is de fase waarin de klant een besluit zal nemen en een aankoop zal gaan doen. Mochten call to actions hier niet goed ingesteld staan dan zou het zo kunnen zijn dat de klant alsnog afhaakt.

KPI’s purchase fase:

• Conversieratio 
• Aantal offerteaanvragen 
• Aantal leads
• Kosten per lead

 

Kanalen purchase fase:

• Website
• Webshop
• Fysieke winkel 

Retention fase

In de retention fase, ook wel de service fase genoemd, wordt er gekeken naar de beschikbare service na een aankoop. Kan een klant vragen stellen en hoe krijgt hij deze beantwoord of kan een klant een review achterlaten.

KPI’s retention fase:

• NPS  (Net Promoter Score meet in welke maat een bedrijf wordt aanbevolen door huidige klanten.)
• Klanttevredenheid
• Terugkerende klanten

Kanalen retention fase:

• Community
• FAQ
• Nieuwsbrief
• Followup-mail
• Blog

Loyalty fase

De loyalty fase, ook wel de loyaliteit fase genoemd, is de fase waar de klant een ambassadeur van jouw merk wordt. Hij gaat nu zelf aan de slag om jouw producten, diensten of merk te verspreiden omdat hij hier zo tevreden over is.

KPI’s loyalty fase:

• Referenties
• Shares

Kanalen loyalty fase:

• Social media
• Mond-tot-mond 

Waarom is de bovenstaande klantreis nu zo belangrijk?

Als jij de klantreis van jouw klanten en potentiële klanten duidelijk hebt, heb je ook het hele aankoopproces in beeld. Dit heeft een aantal voordelen.

  1. Je ontdekt de echte behoefte van jouw doelgroep en klanten.
  2. Je krijgt een beeld van al je touchpoints met jouw doelgroep en de klanten.
  3. Je krijgt een inzicht in de kansen die er nog liggen om nog meer te converteren.
  4. Je krijgt in inzicht in de KPI’s en fases die nog geoptimaliseerd moeten worden.

Hoe breng je jouw klantreis in kaart?

De techniek die je gebruikt om jouw klantreis in kaart te brengen heet customer journey mapping. Volgende week nemen wij je helemaal mee in hoe je jouw klantreis in kaart brengt en welke tools jou daarbij kunnen helpen.

 

Rubberplants | Digital Agency Jungle

Rubberplants blogs

Bedankt voor het lezen van onze blog! Rubberplants probeert je te voorzien van de meest relevante en waardevolle informatie. Onze marketing blogs worden zorgvuldig samengesteld door experts die diep duiken in onderwerpen om jou de inzichten en kennis te geven die je nodig hebt. Of je nu op zoek bent naar tips, trends, of diepgaande analyses, bij ons ben je aan het juiste adres voor kwalitatieve content die antwoord geeft op jouw vragen.

Recente blogs

Meegroeien?
Even sparren