Home / Nieuws / Strategy / Versterk je merk met branding

Versterk je merk met branding

Bij de term branding denkt menig mens aan een zonnig strand en kriebelend zand tussen de tenen, maar in het licht van online marketing is branding iets heel anders. In deze blogpost leggen we je alles uit over branding; wat het is, waar het voor dient en hoe je het strategisch inzet. En heb je hulp nodig? Dan zijn we er voor je!

Stephanie

Stephanie

Content specialist en kletskous

Deel dit bericht

Animations Image Tucan | Rubberplants Digital Agency

Wat is branding?

Branding is het strategische proces van het creëren en opbouwen van een merk. Het is een continu proces dat constante aandacht vereist en essentieel is voor elke merkstrategie. Branding vormt de kern van je merkidentiteit en helpt je duidelijk te maken wie je bent en waar je voor staat. 

Branding helpt je aan jouw doelgroep uit te dragen wie je bent en waar je voor staat. Dit houdt in dat je een unieke naam, logo, design en boodschap ontwikkelt die jouw product of dienst onderscheidt van de concurrentie en die de kern van je merk sterk uitdraagt.

Wat is het doel van branding?

Het doel van branding is om een herkenbare en positieve indruk achter te laten bij jouw doelgroep en buyer persona’s, waardoor loyaliteit aan, vertrouwen in, en herkenbaarheid van het merk worden opgebouwd. Deze facetten leiden uiteindelijk tot een sterk merk. 

Wat doen we voor je als branding bureau?

Als branding bureau helpen we je bij het creëren en ontwikkelen van jouw merkidentiteit. We ontwerpen niet alleen je logo of huisstijl, maar ontwikkelen ook een complete merkstrategie, inclusief de visuele identiteit, merkcommunicatie en de algehele merkbeleving.

De basis (Ready.)

In de basis begint branding met het vastleggen van de kernwaarden, missie en visie van een bedrijf, en hoe deze worden gecommuniceerd naar het publiek. Een effectieve branding zorgt ervoor dat jouw doelgroep een bepaald gevoel en associatie heeft met je merk. Hoe steviger je deze basis voor ogen hebt of hoe duidelijker je deze basis vastlegt, hoe sterker je deze via de visuele identiteit kunt uitdragen.

Sterke visuele identiteit (Set.)

Een sterk merk heeft een consistente visuele en communicatiestijl, die terugkomt in logo’s, kleuren, slogans, foto, video en boodschappen. Hoe consistenter je communiceert, hoe herkenbaarder je voor jouw klanten wordt. Dit komt de merkbeleving sterk ten goede waardoor je klanten loyaler zijn en jouw merk als positiever beleven.

Merkcommunicatie (Grow!)

Merkcommunicatie is het proces waarmee je jouw merkidentiteit en boodschap overbrengt naar je doelgroep. Denk aan de externe communicatie, waaronder reclame, sociale media, public relations, contentmarketing en direct klantcontact. Maar ook de interne communicatie kun je met branding sterk beïnvloeden.

Het doel van merkcommunicatie is om een consistente en duidelijke boodschap uit te dragen die de kernwaarden en het imago van het merk weerspiegelt. Heb je als merk een kernwaarde servicegericht, dan zal zit ook terug moeten komen in het contact dat je hebt met je klanten. Je zult deze graag moeten helpen en dit in je communicatie ook sterk naar voren laten komen.

chameleon-233095_1920-edit-3-Flipped-Dropshadow
Rubberplants Vlinder-Oranje-Dropshadow

Merkwaarden

Merkwaarden creëren verbinding, zorgen voor authenticiteit en bieden onderscheidend vermogen. Duidelijke merkwaarden helpen om een consistent en herkenbaar beeld van je merk neer te zetten. Ze maken je merk uniek en vormen de basis voor alle activiteiten en communicatie. Bij branding spelen merkwaarden een essentiële rol door richting te geven aan de presentatie en het gedrag van je merk. Ze zijn het fundament van de merkstrategie en ondersteunen bij het nemen van beslissingen die passen bij de identiteit van het merk.

Het verschil tussen branding en rebranding

Bij een rebranding maak je een herontwerp van jouw bestaande merk. Er kan sprake zijn van een volledig nieuw ontwerp of van een kleinere make-over van het huidige merk. Maar het gaat dieper dan alleen het veranderen of opfrissen van de huisstijl. Het gaat echt om een verandering in de marketing van jouw merk.

Het doel van rebranding

Er zijn verschillende redenen waarom merken willen rebranden. Het kan zijn dat je een nieuwe doelgroep wilt aanspreken, een andere kernboodschap wilt overbrengen of je wilt de manier waarop je merk wordt waargenomen door jouw doelgroep beïnvloeden.

jungle-frog-rubber-edit

Ook tijd voor (re)branding?

Wanneer het tijd is voor (re)branding helpen wij jou graag! Als full-service branding bureau in Breda duiken we samen dieper in jouw wortels om een sterke merkidentiteit vast te leggen en uit te dragen. Wij geloven dat elke onderneming een uniek verhaal te vertellen heeft en wij staan klaar om dat verhaal op de best mogelijke manier aan jouw doelgroep te vertellen.

Meer weten? Plan een afspraak in. 

let's grow together!

De effectiviteit van je branding kun je meten door verschillende indicatoren en methoden te gebruiken, zoals:

  • Merkbekendheid: Enquêtes en marktonderzoek om te bepalen hoe goed je merk wordt herkend door je doelgroep.
  • Klantloyaliteit: Herhalingsaankopen en klantretentiepercentages analyseren.
  • Sociale media: Volgers, likes, shares en engagement op sociale mediaplatformen.
  • Verkoopcijfers: Veranderingen in verkoop- en omzetcijfers na brandinginspanningen.
  • Klantfeedback: Reviews, testimonials en klanttevredenheidsenquêtes om te begrijpen hoe klanten je merk ervaren.

Door deze gegevens te verzamelen en te analyseren, kun je inzicht krijgen in de impact van je branding en waar nodig aanpassingen doen.

De tijd die nodig is om een effectieve brandingstrategie te ontwikkelen en te implementeren varieert afhankelijk van de complexiteit van het project en de grootte van je bedrijf. Over het algemeen kan het proces enkele weken tot een aantal maanden duren. Bij rebranding komen tijdrovende zaken kijken; onderzoek, planning, ontwerp en de implementatie van de brandingelementen. Het is belangrijk om geduldig te zijn, aangezien consistente en effectieve branding tijd kost om resultaten te laten zien.

Branding en marketing hebben veel met elkaar te maken, maar ze hebben verschillende functies. Branding gaat over het creëren van een merkidentiteit en het definiëren van wie je bent als merk. Het omvat het ontwikkelen van je naam, logo, kernwaarden en boodschap. Marketing daarentegen draait om het promoten van je producten of diensten en het aantrekken van klanten. Marketingcampagnes gebruiken de elementen van je branding om specifieke doelgroepen te bereiken en te overtuigen.

Rubberplants | Digital Agency Jungle

Rubberplants blogs

Bedankt voor het lezen van onze blog! Rubberplants probeert je te voorzien van de meest relevante en waardevolle informatie. Onze marketing blogs worden zorgvuldig samengesteld door experts die diep duiken in onderwerpen om jou de inzichten en kennis te geven die je nodig hebt. Of je nu op zoek bent naar tips, trends, of diepgaande analyses, bij ons ben je aan het juiste adres voor kwalitatieve content die antwoord geeft op jouw vragen.

Recente blogs

Meegroeien?
Even sparren