Home / Nieuws / Digital Marketing / Alles over Instagram Threads

Alles over Instagram Threads

Instagram threads is een communicatie app voor Instagram gemaakt door Meta en heeft veel weg van X (voorheen Twitter). Je kunt er openbare gesprekken bekijken en delen. Het is vergelijkbaar met Twitter in de manier waarop de feed is ingedeeld, maar gebruikt het ontwerp van Instagram voor gebruikersaccounts. Op 5 juli 2023 lanceerde Instagram threads in de Verenigde Staten. Vanaf 14 december 2023 kunnen we er ook in de Europese Unie gebruik van maken. Is Threads de moeite waard om te gaan gebruiken?

We leggen het je allemaal uit.

Stephanie

Stephanie

Content specialist en kletskous

Deel dit bericht

Wat is Instagram Threads?

Je kunt threads plaatsen, reageren op anderen en profielen volgen waarin je bent geïnteresseerd. Threads en antwoorden bestaan uit korte stukjes tekst van maximaal 500 tekens, links, foto’s, video’s of een combinatie daarvan. Een video die je plaatst op threads mag maximaal 5 minuten duren. Op dit moment heeft Threads al meer dan 100 miljoen gebruikers.

Hoe werkt Threads?

Op Threads kun je berichten plaatsen, waar andere gebruikers op kunnen reageren of deze kunnen delen. Mensen kunnen je volgen om je threads en antwoorden in hun overzichten en op je profiel te zien. Wie je berichten kunnen bekijken, hangt van de privacy instellingen van je profiel en andere instellingen. Je kunt je Threads-profiel op privé of openbaar zetten. Wanneer je een privéprofiel aanmaakt kun je zelf volgverzoeken goedkeuren of afwijzen.

Mensen kunnen je berichten beantwoorden om bij te dragen aan de discussie of om je inhoud leuk te vinden, te delen, te citeren of opnieuw te plaatsen. Iedereen met een Instagram-account kan een Threads-profiel maken. Heb je geen Instagram-account dan kun je geen Threads-account aanmaken.

rubber-Vlinder-Blauw-Dropshadow
rubber-Rups-Dropshadow

Wat is de overeenkomst tussen Threads en X (Twitter)?

Net zoals Twitter heeft Threads twee tijdlijnen. De ene toont op basis van een algoritme voor jou relevante berichten, de andere berichten van personen die jij volgt. Net als bij Twitter kun je mensen volgen en door hen terug gevolgd worden. De app faciliteert het voeren van gesprekken door kort op elkaar te kunnen reageren.

Wat is het verschil tussen Threads en X?

Sinds Twitter is overgnomen door Elon Musk en het X is geworden, is er veel veranderd. De app X heeft een restrictie van een maximaal aantal tweets per dag en veel reclame tussen je tweets door. Daarnaast is er steeds meer negatieve inhoud te vinden op X waardoor mensen behoefte hebben aan een nieuw platform. Meta speel hier meteen op in door de ontwikkeling van Threads. We leggen je het verschil tussen Threads en X uit:

  • Meer vrijheid: Je kunt in één thread meerdere video’s plaatsen, waarbij elke video maximaal 5 minuten mag duren. Elke thread kan maximaal 500 tekens bevatten, terwijl een Tweet niet meer dan 280 tekens mag bevatten.
  • Geen advertenties: Op Threads worden geen advertenties weergegeven. Mark Zuckerberg, de CEO van Meta, heeft echter laten doorschemeren dat advertenties pas zullen verschijnen wanneer Threads 1 miljard gebruikers heeft, wat twee keer zoveel is als het huidige aantal gebruikers van Twitter.
  • Echtheid : Dankzij de koppeling van je Threads-account aan je Instagram-account is er minder ruimte voor nepaccounts en bots op het platform. Dit vergroot de kans op oprechte connecties op Threads.

Om het makkelijker te maken Threads te gaan gebruiken, heeft Meta het mogelijk gemaakt om in te loggen met een bestaand Instagram-account en het netwerk dat daar is opgebouwd ook op Threads te volgen. Als je een Threads-account aanmaakt met een Instagram-account, is dat Threads-account (voor nu nog) niet te verwijderen zonder ook het Instagram-account te verwijderen.

Wat is onze mening als online marketingbureau over Threads?

Als online marketingbureau zijn we natuurlijk meteen op deze trend gedoken. We hebben een Threads account aangemaakt en zijn eens gaan rondsnuffelen. Wat doen de meeste mensen op Threads? Wat houdt hen bezig? Is Threads een goed social media kanaal om jouw bedrijf op te promoten en nieuwe klanten te bereiken?

Zoals met alle nieuwe dingen starten we enthousiast! Maar naarmate we een aantal dagen hebben rondgekeken valt het toch een beetje tegen. Wat we vooral zien:

  • accounts die volgers proberen te krijgen door te benoemen met wie ze graag willen connecten.
  • mensen die niet weten wat Threads is, erop gaan en zich letterlijk afvragen wat doe ik hier?
  • mensen die proberen grappige Threads te posten in de hoop dat ze een reactie krijgen.

Het lijkt alsof niemand echt precies weet wat hij op dit platform moet doen. Dat is ook voor te stellen als je bedenkt dat Threads is gekoppeld vanuit Instagram, een platform waar beeld het allerbelangrijkste medium is. Waar je bij Instagram de mooiste afbeeldingen en foto’s deelt, moet je nu omschakelen naar tekst. Ondanks dat je wel beeld kunt toevoegen, vraagt de insteek van Threads een andere benadering en een echte omschakeling.

jungle-bridge-rubber
Jungle-Water-Rots-Edit-Onder

Onze verwachting

Als platform waar je je gedachten deelt, dingen deelt die je hebt meegemaakt, is Threads zeer geschikt. Je kunt melden waar je aan denkt of wat je meemaakt. Threads die een persoonlijke gedachte of gevoel delen, roepen het meeste interactie op. Daarom is onze verwachting dat Threads in eerste instantie vooral geschikt zal zijn als platform voor personal branding.

Wil je branding voor jouw bedrijf inzetten, dan verwachtten we vooralsnog dat YouTube, Facebook, LinkedIn en Instagram voorlopig de meest populaire social platformen zullen blijven. Wanneer Threads nieuwe functies zal gaan toevoegen en er advertenties op geplaatst kunnen worden zal dit platform ook veel meer voor commerciële doeleinden ingezet gaan worden.

Wil je als bedrijf meteen inspringen op deze trend? Zorg dan dat je content deelt die kort en bondig is en een meerwaarde is voor jouw volgers. Deel inspirerende quotes, zet het in voor personal branding om je op een unieke manier te presenteren aan anderen via tekst, of deel tips waarmee je jouw doelgroep helpt.

Met een openbaar profiel kunnen mensen zien hoe je reageert op andere threads. Ook dit is een manier om uit te dragen wat je belangrijk vindt en kan je personal branding ondersteunen. Hoe je reageert en op wie kan bijdragen aan de vorming van een beeld dat mensen van jou als merk hebben.

Threads: nu vooral geschikt voor personal branding

Threads is een nieuwe en boeiende manier om online te communiceren en je gedachten te delen. Het biedt mogelijkheden voor personal branding en authentieke connecties, en hoewel het nog in ontwikkeling is, kan het een waardevolle toevoeging zijn. Als online marketingbureau blijven we de ontwikkelingen binnen Threads nauwlettend in de gaten houden en houden we je op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen social media land!

Heb jij behoefte aan een marketingpartner die jouw social media uit handen neemt? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek en ontdek hoe Rubberplants jouw merk laat groeien!

let's grow together

Rubberplants blogs

Bedankt voor het lezen van onze blog! Rubberplants probeert je te voorzien van de meest relevante en waardevolle informatie. Onze marketing blogs worden zorgvuldig samengesteld door experts die diep duiken in onderwerpen om jou de inzichten en kennis te geven die je nodig hebt. Of je nu op zoek bent naar tips, trends, of diepgaande analyses, bij ons ben je aan het juiste adres voor kwalitatieve content die antwoord geeft op jouw vragen.

Recente blogs

Meegroeien?
Even sparren